«کپی رایت» دغدغه اصلی طراحان کیف و کفش است

1089492 فقط خبر

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در سال های اخیر تصاویری از شخصیت هایی چون «میکی موس»، «شیر شاه»، «باب اسفنجی»، «اسپایدرمن»، «بتمن» گذاشته شده است. روی لباس، لوازم التحریر، کیف و کفش کودکان در بازار خرید این گونه اقلام رایج است که البته در سال های اخیر با ورود محصولات و شخصیت های ایرانی تا حدودی اصلاح شده است.

اما چنین روندی نشان از سیطره فرهنگ بیگانه دارد و به صورت نامحسوس و ناخودآگاه در زندگی و تربیت فکری و روانی کودکان ریشه دوانده است. مشکلی که بدیهی است از فقر مدل های بومی و محلی در بازار نشات می گیرد، در عین حال ممکن است بسیاری از والدین علاقه مند به تهیه لباس های متناسب با فرهنگ محلی باشند، اما وقتی به بازار می روند، خود را خالی می بینند.

یکی از تولیدکنندگان کیف و کفش که از میان نقوش ایرانی-اسلامی در محصولات خود انتخاب می‌کند و اخیراً در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر رتبه دوم رشته کیف و کفش را کسب کرده است، معتقد است که این موضوع برای مادران ایرانی مشکلی جدی است.

مرضیه تجویدی، فارغ التحصیل رشته روانشناسی و فعال در هنر طراحی آرایه های سنتی ایرانی-اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: نزدیک به 10 سال است که در زمینه طراحی آرایه های سنتی ایرانی-اسلامی فعالیت می کنیم و در سال گذشته در کنار طرح های ایرانی وارد عرصه تولید کیف چرمی نیز شدیم.

وی در تشریح تجربه کاری خود خاطرنشان کرد: مخاطبان ما می توانند همه افراد جامعه باشند زیرا در این محصولات از عناصر و آرایه های سنتی استفاده می شود که با فرهنگ ما آمیخته شده است.

  خبرگزاری آنا - کمپ ترک اعتیاد هاوران

به گفته این تولیدکننده، با وجود امکان تولید در کشور، به دلایل مختلف همچنان می توان لباس هایی با برچسب خارجی را در بازار مشاهده کرد; تا جایی که کودکان و نوجوانان تمایل دارند تا با تصاویر کارتونی و شخصیت های خارجی لباس بپوشند.


بیشتر بخوانید:

برای داشتن تنوع بیشتر در صنعت مد و پوشاک

درد دل برندگان طاووس طلایی با دوربین و فیلم آنا

سرامیک هایی که حکایت از فرهنگ گیلان دارد

تحویل هنرهای سنتی را عملی کنید


تجودی تصریح کرد: من به عنوان یک مادر دغدغه این را دارم که لباس و اکسسوری بچه ها از فرهنگ ما باشد اما وقتی به بازار می رویم متأسفانه می بینیم که بیشتر لوازم کودک به ویژه لوازم التحریر و لباس با عناصر خارجی پوشیده شده است.

وی دغدغه اصلی تیم خود را تولید لباس هایی با نقش و نگارهای سنتی عنوان کرد و گفت: البته سازمان خاصی به ما کمک نکرد و فقط جشنواره فجر به دیده شدن ما کمک کرد.

کپی رایت یک مسئله جدی برای تولید کنندگان و طراحان است

این تولیدکننده هنوز سرمایه اولیه را جذب نکرده و موفق به حضور در جشنواره مد و لباس شده است.

تجودی خاطرنشان کرد: در قالب این جشنواره قول داده اند که از بانک کارآفرین تسهیلات ارزان قیمت در اختیار ما قرار دهند و امیدواریم با حمایت ها بتوانیم به تولید بیشتر ادامه دهیم. زیرا محصولات ما مدل خارجی ندارند و به راحتی در بازار مورد استقبال قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که صنایع خلاق برای ورود به کشور با چه مشکلاتی مواجه هستند، افزود: متاسفانه قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد و نگران هستیم که کارگاه های دیگر از آثار ما کپی برداری کنند.

  زلزله تهران - اندیشه مدرن

بیشتر بخوانید:

تجربه آموزش نماز واقعیت افزوده

برای مجوز کار اجداد یک سال دویدیم!

رسانه ها باید ذهنیت مردم را نسبت به صنایع دستی تغییر دهند

برای طراحی کیف از معماری و ریاضیات الهام گرفتم

احیای نقوش سنتی با سیم نقره «ملیله».


این تولیدکننده یکی دیگر از آسیب ها را ورود کالاهای بی کیفیت خارجی به بازار برشمرد و خاطرنشان کرد: انتظار می رود رسانه ها در ارائه محصولات صنایع خلاق کمک کننده باشند. این محصولات به دلیل آمیختگی با فرهنگ محلی بدون شک مورد توجه مردم قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/4104/

دیدگاهتان را بنویسید