چرا دختر برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارد؟! – اندیشه معاصر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سکینه سادات پد; وکیل، حقوقدان و فعال حوزه خانواده، زنان و کودکان گفت وگویی با تسنیم داشته است که دو قسمت از آن پیش از این با عنوان «چرا سیاست «کمتر بودن فرزند» به طور کامل اجرا می شود، اما رشد جمعیت با آن مواجه است. در مواجهه با چالشی جدی؟!” و تعیین سقف مهریه بله یا خیر؟ منتشر شده و آنچه پیش رو دارید آخرین قسمت گفتگو با سکینه سادات پاد است که متن آن را در ادامه می خوانید:

شما در صحبت هایتان به موضوع حقوق بشر اشاره کردید و گفتید; مسئله زنان و دختران و بهانه غرب برای محکومیت حقوق بشر در حال نظام مند شدن است. این چه مسائلی است که حقوق بشر در مورد آنها وارد می شود و از آنها سوء استفاده می شود و اعلامیه می نویسند؟ چند تا مثال میزنید؟

برخی از مشکلات مانند دیه و ارث و مانند آن از مشکلات ابدی آنهاست. موضوع دیگری که مطرح می شود، مسئله جواز پدر برای ازدواج با دختر است. اکنون در برخی موارد مانند جبران خسارت حوادث، مشکلات حل می شود، اما در برخی موارد به طور کامل حل نمی شود.

تسنیم: یعنی ما باید قوانین خود را بر اساس اعلامیه های حقوق بشری بنویسیم که برخی حل شده و برخی دیگر نه؟!

می‌خواهم بگویم که می‌توانیم مشکلاتی را که در حال رسیدگی است حل کنیم و در این مسیر تجربه خوبی داریم.

تسنیم: شما گفتید پاسخ برخی از سوالات مطرح شده در گزارش خبرنگار حقوق بشر را نوشتید. پاسخ های شما چه بود؟

من سال گذشته با منطق حقوقی به این گزارش پاسخ دادم و منطقم این بود که جواب کاملا قانونی بدهم. این دختر دختری است که تجربه زندگی با جنس مخالف را ندارد. وقتی برای عقد عادی توصیه به وکیل می شود، آیا در صورت ازدواج پدر دختر نباید محل مشورت و اجازه باشد؟! وقتی دختری می‌خواهد با کسی رابطه قراردادی برقرار کند و اصل بر این است که اطلاعات دقیقی از این وضعیت جدید وجود ندارد، پدرش می‌تواند به نتیجه‌گیری لازم برسد و بهترین تصمیم را برای دخترش بگیرد.

تسنیم: آیا این موارد در گزارش خبرنگار حقوق بشر مطرح شده است؟

  در زمینه همگن سازی، سیستم پرداخت طرح در مرحله تصویب است (27 بهمن) - اندیشه معاصر

آنها تنوع دارند، البته اجازه بدهید یک چیزی بگویم. مسائلی که آنها مطرح می کنند یک واقعیت تلخ است. افرادی که از نظام جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده می کنند و در عرصه بین المللی حضور دارند نمی توانند به خوبی از نظام دفاع کنند. مثلاً در همین بحث، اذن پدر برای ازدواج با دختر، پدر به عنوان نزدیک ترین فرد دختر نزد دختر می آید و مصلحت دخترش را در نظر می گیرد، حتی قانونگذار ما از تصمیم دختر حمایت می کند تا پدر بدکار تنها تصمیم شخصی نگیرد. سليقه او را مي گيرد و او را از رسيدن به آنچه كه دختر مطلوب مي داند، باز نمي دارد و مي گويد دختر مي تواند از طريق حاكم شرعي با مرد دلخواه خود ازدواج كند.

آنچه ما در غرب به عنوان کنوانسیون حقوق زنان داریم این است. این کنوانسیون معتقد است زنانی که به دلیل شرایط اجتماعی نمی توانند به همه حقوق خود دست یابند، باید از حمایت قانونی برخوردار شوند و بیایند و آنها را دوپ کنند، حالا ببینید اسلام 1400 سال پیش این کار را کرده است و وقتی دختری را می بینید دلیل تصمیم نابخردانه پدرش برای ازدواج است. مردی که دوستش دارد او را در دستور کار قرار می دهد تا از او حمایت کند. تا اینجا فقط گفته شد که این سؤال شرعی است و پاسخی وجود ندارد; اما از طریق تأمل نیز می توان آنها را روشن کرد. ما باید زبانمان را با دنیا عوض کنیم.

یا در مورد حضانت طفل که ماده 45 قانون حمایت از خانواده را داریم که در آن بالاترین مصلحت طفل ملاک تصمیم دادگاه برای معرفی قیم کودک است.

تسنیم: چرا در داخل کشور به یک زبان صحبت نمی کنید تا مسئولان روش و مدل را تغییر دهند و با توضیحات مستدل و منطقی خبرنگاران را گمراه کنند تا بتوانیم هزینه این پیام های عمدتا سیاسی را بیشتر کاهش دهیم؟

حل مسائل حقوق زنان در کشور متاسفانه تابو شده است. حتی وقتی امثال ما وارد بحث می شوند سریع با فمینیسم چتر و فمینیسم اسلامی به ما ضربه می زنند و ما را به گوشه رینگ می برند.

  مهدوی کیا در رده بندی 24 بازیکن قرار گرفت

تسنیم: با این پاسخ هایی که اعلام کرده اید دیگر شاهد اتهامات نهادهای به اصطلاح حقوق بشری علیه این پرونده ها علیه کشور نخواهیم بود؟

مسائل زیادی هست که ایشان به آن می پردازند، مثلاً بحث بازداشت یکی از مسائلی است که ایشان هم به آن می پردازند. چرا ما نباید یک سیستم جامع مراقبت از کودک داشته باشیم که در آن من به عنوان یک مادر اگر با پدر فرزندم مشکل دارم باید حقوق قانونی خود را ببخشم تا بتوانم به درستی با فرزندانم ملاقات کنم؟ تا بتوانم با فرزندانم زندگی کنم در حالی که مطمئن هستم پدرش صلاحیت نگهداری از کودک را ندارد اما آیا اثبات این بی کفایتی ها برایم خیلی سخت است؟ این هم نقض حقوق زنان و کودکان است و هم باید به روز شوند.

یا در بحث اطاعت که نمی دانیم مشکل چیست یا خود اطاعت چیست؟ این بدان معناست که بر اساس آموزه های دینی ما، زن فقط تکلیف خاصی دارد و در خانه تکلیف دیگری ندارد.

این است فلسفه قصاص; ما فقط آن را برای زمان طلاق گذاشتیم و شما نمی توانید کسی را پیدا کنید که در مدت زمان کوتاهی حقوق بگیرید. من او را به عنوان یک وکیل ندیده ام در حالی که یک زن می تواند در زمانی که با شوهرش زندگی می کند، حقوق بگیرد. ما آن را برای مدت طلاق می گذاریم در حالی که مرد قانون مدنی را اعمال می کند و دادگاه می گوید باید ثابت کنید که او اهدا کننده نبوده است. مگر اسلام نگفته است که زن تکلیفی ندارد؟ البته وقتی وارد خانه می شوم دیگر وکیل نیستم، زنی می شوم که باید برنامه ریزی های ذاتی و هماهنگ با روحم انجام دهم و دوست دارم با آنها ارتباط برقرار کنم و زندگی کنم.

تسنیم: چگونه می توانیم این تعارضات و این مشکلات تقنینی را حل کنیم، آیا راه حلی وجود دارد؟

قطعا وجود دارد! زمانی که ما الگوی زن را در تراز انقلاب اتخاذ کردیم که حضرت آقا به صراحت می فرمایند; زن در سطح انقلاب نه زن طالبان در شرق است و نه زن هدف غرب. یعنی بهترین ایده آل ما این است که حضرت آقا بفرمایند زن باید به مادر و شوهرش در داخل و خارج توجه کند. این «خارج» یعنی باید مسئله اطاعت را اصلاح کنیم.

  مدیر نیسان آبی اذعان کرد + عکس

اینها چیزهایی هستند که باید برنامه ریزی شوند. وقتی زن صبح می رود و شب می آید، کجا مخالف اطاعت است؟ پس بیایید تشخیص دهیم که زنان به لحاظ عوامل و مولفه های مختلف نیاز به بیمه دارند.

دولت باید در قبال مشکلات و دغدغه های زنان پاسخگو باشد. میراث موضوع مهمی است. چند وقت پیش یکی از بزرگان فوت کرد. متوفی و ​​همسر تحصیل کرده اش فرزندی نداشتند. طبق قانون ارث، اموال متوفی به خواهرزاده ها و برادرزاده هایش می رسد که هیچ نقشی در زندگی او نداشته اند. چرا بحث انشاء مال بین زن و شوهر نیست؟ اینها وجود دارد و ما انتظار داریم که زنان احساس امنیت کنند، در حالی که زنان همیشه در مورد معیشت خود احساس ناامنی می کنند.

در اینجا اجازه دهید یک تعارض را با یک مثال واقعی بیان کنم. ما می گوییم دختر جوان می تواند ازدواج کند و مادر شود که این بالاترین وظیفه انسانی است. من مشتری داشتم که همسرش تصادف کرد و فوت کرد. طبق قانون این دختر به دلیل اینکه فقط 14 سال داشت نمی توانست دیه دریافت کند و پدرش باید بیاید و آن را امضا کند! این عجیب نیست؟ بچه 14 ساله خودش بچه داره ولی پدرش باید بیاد دیه زنش رو امضا کنه!

از آنجایی که ابتدای بحث ما با قانون جوانان جمعیت شروع شد، به دو نکته که برایم بسیار مهم است اشاره می کنم. آنچه من دوست دارم این دو نتیجه است، یکی اینکه در بحث تصویب قوانین جدید باید عقلانیت راهبردی وجود داشته باشد و مجلس ما را به قانون‌گذاری سوق دهد نه قانون‌گذاری، در این صورت بسیاری از چالش‌های جامعه برطرف می‌شود. قانون ما تبدیل به قانون خوب و قابل اجرا می شود. تدوین نظام حقوق خانواده با تمام ابعاد لازم برای خانواده ها و بر اساس واقعیت های جامعه، دیگری است.

انتهای پیام/*

(1 بار بازدید شده، 1 بازدید امروز)

لینک کوتاه: https://andishemoaser.ir/?p=1242587

دیدگاهتان را بنویسید