پرینترهای سه بعدی هزینه و زمان ساخت هواپیما را کاهش می دهند

تحول در صنعت هوانوردی؛

42450 102 فقط خبر

مهندسان با کمک پرینترهای سه بعدی قطعات لازم را در بدنه و موتور هواپیما طراحی می کنند و در نتیجه هزینه و زمان ساخت این پرندگان غول پیکر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت هوانوردی به دلیل خواص ویژه کامپوزیت های پیشرفته مانند وزن سبک، استحکام و دوام به استفاده از این مواد روی آورده است. در کنار افزایش بهره وری و عملکرد هواپیما، استفاده از این مواد پیشرفته امکان طراحی و ساخت سازه ها و اجزای مقرون به صرفه را فراهم می کند، هرچند چالش هایی نیز وجود دارد. پرداختن به این چالش ها باعث کاهش وزن و مصرف سوخت و افزایش بهره وری انرژی در ساخت هواپیما می شود.

محققان با حمایت پروژه DOMMINIO با بودجه اتحادیه اروپا در حال توسعه حسگرهای تعبیه شده ای هستند که امکان نظارت در زمان واقعی هواپیما را در حال پرواز فراهم می کند. قطعات پرینت سه بعدی با الیاف نانولوله کربنی داده هایی را تولید می کنند که می توان از آنها برای نظارت بر قطعه استفاده کرد. این می تواند هزینه های مونتاژ را کاهش دهد و نیاز به استفاده از سیم های زیادی را برای اتصال سنسورها به یکدیگر محدود کند.

موسا زارزوسو، همکار پژوهشی در موسسه مواد اسپانیایی IMDEA، می‌گوید: «حسگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از این الیاف ساخته شوند، که در مقایسه با مواد موجود بسیار سبک هستند و همچنین انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. آنها همچنین می توانند پرینت سه بعدی شوند و از آنجایی که الیاف نانولوله های کربنی هستند، به راحتی می توان آنها را در قسمتی از فیبر کربن سنتی، ماده بسیار رایج در ساخت هواپیما، جاسازی کرد.

  بریتانیا در آستانه رکود اقتصادی و فقر فزاینده قرار دارد

پرینترهای سه بعدی هزینه و زمان ساخت هواپیما را کاهش می دهند

یکی از جنبه های اصلی این پروژه استفاده از دوقلوهای دیجیتال است. Zarzuso توضیح می‌دهد که آنها دوقلوهای دیجیتال نامیده می‌شوند زیرا مدل‌های دیجیتالی بسیار دقیقی هستند که در طول چرخه زندگی به‌روزرسانی می‌شوند و بخش یا جزء فیزیکی داخل هواپیما را در زمان واقعی شبیه‌سازی می‌کنند.

وی می افزاید: از طریق حسگر تعبیه شده، بخش فیزیکی می تواند مستقیماً با مهندسان حاضر در محل ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر در حین پرواز با تگرگ برخورد کنید، اطلاعات مربوط به هرگونه آسیب احتمالی به قطعه توسط این سنسور ثبت می شود و سپس به طور خودکار به دوقلو دیجیتال آن ارسال می شود. با استفاده از این اطلاعات، شبیه‌سازی‌هایی که توسعه می‌دهیم می‌توانند ریسکی را که ممکن است بر یکپارچگی ساختاری قطعه تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل کرده و عمر باقی‌مانده آن را تعیین کند.

سنسورهای پرینت سه بعدی در هواپیما می توانند به روش های مختلفی به کاهش هزینه ها کمک کنند. پروژه DOMMINIO (روش دیجیتال برای تولید پیشرفته نسل بعدی قطعات بدنه هواپیما چند منظوره) در حال توسعه یک روش دیجیتالی جدید برای طراحی، تولید و صدور گواهینامه قطعات هوشمند چند منظوره بدنه هواپیما است که در ژوئن 2024 به پایان می رسد.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید