پاسخ رئیس کمیته بازار سرمایه کمیته اقتصادی به اظهارات روزنامه ایران

109961 426 فقط خبر

هفته گذشته روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «کارآمدی کمیسیون اقتصادی و حاشیه نشینی به جای حل مشکل» مدعی شد که کار کمیسیون اقتصادی باعث ایجاد حاشیه های زیادی در بین فعالان بازار سرمایه در این زمینه شده است. محسن علیزاده، رئیس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در قالب یادداشتی به برخی از اتهامات و ایرادات مطرح شده از سوی رسانه های دولتی پاسخ داد.

متن یادداشت علیزاده به شرح زیر است:

بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی ندارد و همچنان تحت الشعاع دعوت ها و کتاب های بی شمار مردم و تامین مالی غیرمنطقی دولت قبل است. با فرارسیدن ایام انتخابات و حضور رئیس جمهور در بورس و وعده اولویت اول بازار سرمایه، امیدها زنده شد و روند رو به رشد بازار شکل می گیرد. اما پس از آن با انتشار اوراق و افزایش نرخ سود بین بانکی، بی اعتمادی به بازار بازگشت و ارزش معاملات از 12 هزار میلیارد در اوایل شهریور به کمتر از 3 هزار میلیارد در دو ماه گذشته رسید. نگرانی ها در مورد تامین مالی دولت از بورس دوباره مطرح شده و سازمان برنامه و بودجه با بیش از 90 تریلیون دلار درآمد از محل پالایشگاه های گاز و خوراک، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، فولاد و سیمان، منابع مالی غیرمستقیم با فشار بالا را به بورس ارائه کرده است. کلید را زد. خروج پول و ضرر سهامداران بیشتر و بیشتر شد. این فرمول شامل قطب های غیر تولیدی انگلستان و هلند است و با تنش گاز، قیمت ها در این هاب ها افزایش یافته و تأثیر زیادی بر فرمول و قیمت گاز شرکت های بورسی داشته است. هزینه های این شرکت ها که حدود 80 درصد آن دولتی یا شبه دولتی است، همین تاثیر را بر درآمدهای دولت خواهد داشت. این امر باعث کاهش درآمد مالیاتی از این مکان نیز می شود. بیشترین تأثیر آن بر بی اعتمادی عمومی و خروج پول واقعی از بورس است که منجر به کاهش شدید عرضه سهام شرکت های دولتی و محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده برای خصوصی سازی شرکت های دولتی می شود. شرکت ها . به طور خلاصه، دولت ممکن است بیش از آنچه به دست می آورد، منابع خود را از دست بدهد.

  لیگ ملت های والیبال ایرانی رده بالای شما از دیوار چین عبور می کند

پس از این شوک و فروپاشی بورس، با ورود مجلس و کمیسیون اقتصادی و مکاتبه رئیس این کمیسیون با رئیس جمهور مبنی بر لزوم اجرای پیشنهادات اصلاح بازار سرمایه در لایحه بودجه 1401 کشور دست و اعتراض سهامداران و اهالی در بازار، کمیسیون اقتصادی تمام تلاش خود را معطوف مجلس و کمیسیون اقتصادی کرد تا دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کند که تغییر در بازار سرمایه را در لایحه بودجه لحاظ کند، البته این امر شفاهی بود. مورد توافق تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور. اما عدم تغییر فرمول و عدم تعیین سقف نرخ سود همچنان نگران کننده است.

برگردیم به چند ماه قبل، انتقادات به عملکرد بورس در حوزه های مختلف از جمله نظارت غیر سهامداران، با واکنش رئیس قوه قضائیه مواجه شد. مجلس در پاسخ به نگرانی‌ها، تحقیق و تفحص از سازمان بورس را آغاز کرد و موضوع وزیر را در دستور کار قرار داد و از وزرا و مسئولان مربوطه خواست تا با فرآیندهای نامناسب برخورد کنند. کمیسیون اقتصادی همچنین در جلسات متعدد با تشکل ها و فعالان بازار 16 ماده از قانون اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را تدوین و رونمایی کرد تا نظرات و پیشنهادات همه کارشناسان و حامیان را جمع آوری و استفاده کند. در این طرح به تشکیل کانون واقعی سهامداران، فروش کالا از طریق بورس کالا، حضور رئیس سازمان بورس در شورای دولت و … اشاره شده است. این پروژه در عمل نشان داده است که کمیسیون اقتصادی به دنبال کمک به تقویت سازمان و همچنین سهامداران واقعی و به طور کلی بازارهای اقتصاد، تولید و سرمایه است. البته سازمان بورس از سال 84 توانست مانند کانون کارگزاران و کانون مؤسسات مالی، «انجمن سهامداران واقعی» را اداره کند.

در 3 سال گذشته که تعداد سهامداران حقیقی در بازار سرمایه به میلیون ها نفر رسید و تنها 50 میلیون سهامدار منصف به آن افزوده شد، تشکیل جامعه سهامداران واقعی ضروری بود و حتی جزو برنامه های رئیس سابق بورس و اوراق بهادار بود. . . این بازار چند سال پیش یک بازار معاملات ملکی بود، اما اکنون در مجموع 80 میلیون ایرانی یا در آن شرکت می کنند و یا تاثیر آن را بر زندگی خود احساس می کنند و باید گفت که اکنون بیش از 50 میلیون نفر تحت تاثیر قرار گرفته اند. دولت و خود صندوق ها بازنشسته هستند. کل کشور از نظر مالی، اعتماد عمومی و امنیت روانی در ضرر است. بنابراین سازمان بورس قبل از هر چیز باید بداند که چه مسئولیت سنگینی برعهده دارد و سازمان یک محیط املاک خصوصی نیست و باید پاسخگو، پویا و شفاف باشد.

  به ریاست سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران منصوب شد

ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار باید همیشه عنوان سازمان باشد زیرا هدف از تشکیل هیأت عالی بورس و سازمان بورس حفظ حقوق سرمایه گذاران به منظور ساماندهی، حفظ و نگهداری است. ایجاد یک بازار اوراق بهادار شفاف، منصفانه و کارآمد. به نظر می رسد دستیابی به یک بازار شفاف، منصفانه و کارآمد نیازمند تلاش بیشتر برای جلب رضایت سرمایه گذاران باشد.

کمیسیون اقتصادی به دعوت وزیر اقتصاد و سایر وزرا و کارکنان این سازمان جلسات متعددی برگزار کرد و از طریق کارگروه بازار سرمایه جلسات متعددی را با فعالان بازار، سازمان ها و وزارتخانه ها به منظور بررسی وضعیت بازار سرمایه و بررسی وضعیت بازار سرمایه برگزار کرد. تغییر وضعیت، قانون بازار اوراق بهادار وجود دارد و خواهد بود. در همین راستا دومین نشست 20 روز گذشته با کارگزاران، موسسات مالی و فعالان بازار سرمایه برگزار شد. این نشست روز پنجشنبه با حضور حدود 50 نفر از فعالان بازار شامل رئیس انجمن موسسات مالی، رئیس و نایب رئیس انجمن سرمایه گذاران، مدیران صندوق ها، شرکت ها، اساتید و مدرسین، فعالان بازار سرمایه و رسانه ها برگزار شد. مردم. این دیدار در فضایی دوستانه و صمیمانه و 4 ساعت به طول انجامید و تمامی دوستانی که مایل به اظهار نظر بودند فرصت صحبت داشتند و نظرات و دیدگاه های ارزشمندی گردآوری شد. همه موضوعات تحت پوشش اولیه و نه ثانویه بودند، مانند خوراک، تغییر فرمول خوراک، نرخ سود بانکی، فروش اوراق، نظارت، بیش از 50 میلیون سهامدار، حمایت از تولید و سودآوری شرکت ها و افزایش رقابت پذیری آنها. تشکیل انجمن سهامداران حقیقی، مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر فعالیت واسطه گری در بخش های رقابتی بازار سرمایه مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز). تلاش کمیسیون تخصصی بازار سرمایه با حضور همه فعالان این حوزه بود که البته به دلیل کثرت تعداد برخی از این بستگان از این دعوت مستثنی شدند.

  تلفن های همراه سامسونگ گران هستند - یک فکر مدرن

اما تلاش شد تا همه حوزه ها با هر دیدگاه و نظری در خانه ملت کل ملت دعوت شوند. بدون شک با این رویکرد تلاش برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین سهامدارانی که همگی یک خواسته دارند و آن بهبود وضعیت بازار است با شکست مواجه خواهد شد و البته در صورت تضییع حقوق سهامداران از طریق فروش سیگنال یا دستکاری، آن را تضییع می کند. باید قاطع و شفاف باشد باید برخورد قانونی و قضایی صورت گیرد که مورد حمایت ما نیز هست و در صورت محکومیت قطعی سازمان ممکن است آن را جرم و مجرم اعلام کند. البته در حال حاضر درخواست ما مبنی بر اعلام تعداد و موضوع پرونده ها و احکام قطعی در جلسات کارگروه بی پاسخ مانده و آمار و اطلاعات آن باید از طریق شورای تحقیق و تفحص به دست آید. افشای آمار پرونده ممکن است در جهت دلسوزی باشد و محرمانه تلقی نشود. همچنین توجه به آمار تخلفات و نوع آن در سال های اخیر در بین کارکنان سازمان و مراجع نظارتی و نحوه محاسبه آن ضروری است تا در اصلاح قانون از این داده ها استفاده بهینه شود.

از سوی دیگر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از نخبه گرایی بالاتری برخوردار است و می تواند به سایر بخش های اقتصاد کمک کند و باید از تمام ظرفیت خود استفاده کند. مربیان بازار و فعالان بازار می توانند به تنهایی به کمک آمده و مسائلی مانند آموزش را طبق قوانین خود مدیریت کنند. توانمندسازی و همدلی با مردم در بازار سرمایه قوی تر از همیشه ادامه خواهد داشت و سازمان بورس را تقویت می کند چرا که همواره در راستای پویایی، شفافیت و حفظ حقوق سهامداران کمک خواهد کرد. در عین حال با قاطعیت بیشتری نسبت به بی قانونی و تضییع حقوق سهامداران اقدام خواهیم کرد.

مجلس شورای اسلامی حقوق مردم و سرمایه داران را محدود نکرده و اساساً اجازه نخواهد داد با پول بیت المال اغوا و سر و صدایی که منطبق بر جرم است به درخواست دروغین روزنامه های دولتی تبدیل شود.

البته حق شکایت مجلس از اقدامات روزنامه دولتی ایران که از پول بیت المال برای تضعیف مجلس استفاده می کند به قوت خود باقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید