وضعیت اسفبار دانشجویان تازه وارد؛ از بی اطلاعی از مقررات آموزشی تا افت تحصیلی

41954 526 فقط خبر

در عین حال پذیرفته شدگان در آزمون داوطلبی از ورود به دانشگاه ها خوشحال می شوند اما ناآشنا بودن محیط دانشگاه باعث ناراحتی آنها می شود.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، پذیرفته شدگان کنکور فصل جدیدی از زندگی را آغاز می کنند که با فراز و نشیب هایی همراه است. به گفته بسیاری از کارشناسان و دانشگاهیان، دانشجویان تازه وارد با شروع این زندگی جدید با چالشی به نام افت تحصیلی مواجه می شوند.

منصور انبیا رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پیامدهای افت تحصیلی دانشجویان ورودی به دانشگاه می گوید: در کمیسیون موارد خاص معمولاً با دانش آموزانی مواجه می شویم که اگرچه با نتایج عالی و عالی از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند. نمرات، اما به دلایل مختلف در طول دو ترم اول افت در یادگیری پیدا کردند.

الهه حجازی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با تایید افت عملکرد تحصیلی دانشجویان جدیدالورود به خبرنگار آنا گفت: تغییر رشته مستلزم مناسب سازی دانشجویان جدیدالورود است که معمولا وجود ندارد.

تغییر یک بخش و لزوم موافقت با آن

او معتقد است دانش آموزان در دوره دبیرستان و کنکور با کمک خانواده و مشاوران مشغول درس خواندن بودند اما این حمایت دیگر در دانشگاه دیده نمی شود.

شرایط نامعلوم دانشگاه ها

این در حالی است که برخی از دانشجویان افت تحصیلی خود را ناشی از بی اطلاعی از مقررات آموزشی می دانند و می گویند هنگام ورود به دانشگاه اطلاعات زیادی نداشتند. در این زمینه البته بسیاری از دانشگاه ها برای آشنایی دانشجویان گام برداشتند، اما با وجود انتقادات مداوم، به نظر می رسد اقدامات دانشگاه ها کافی نبوده است.

  درخواست از دولت از مجلس برای پس گرفتن لایحه حذف ارز ترجیحی؟ - اندیشه معاصر

حجازی، یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، می گوید: دروسی که دانشگاه ها برای فراگیری آیین نامه های آموزشی ارائه می دهند معمولاً مربوط به آیین نامه اجرایی است، در حالی که دانشجویان باید با نحوه تدریس دانشگاه ها آشنا شوند.

وی با تاکید بر نقش گروه های آموزشی در آشنایی دانش آموزان با روش های آموزشی، تصریح می کند: گروه های آموزشی می توانند دانش آموزان را با روش های آموزشی آشنا کنند.

استفاده از دانش آموزان سال بالاتر

در بسیاری از دانشگاه ها دانشجویان برای آشنایی با روش تدریس از کمک دانش آموزان بزرگتر یا به اصطلاح بالا استفاده می کنند و به گفته حجازی این کمک ها سیستماتیک نیست، بلکه به صورت انفرادی دنبال می شود. او پیشنهاد می کند که دانشجویان از ظرفیت انجمن های علمی یا تشکل های دانشجویی برای ارتباط با دانش آموزان بزرگتر استفاده کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران توصیه می‌کند در آیین‌نامه انجمن‌ها و تشکل‌ها در این زمینه تجدید نظر شود، زیرا طبق قوانین موجود چنین الزامی برای انجمن‌ها و تشکل‌های علمی تعیین نشده است.

رابطه خانواده و دانشگاه

استفاده از ظرفیت خانواده ها برای جلوگیری از افت تحصیلی مؤلفه دیگری است که به دلیل اینکه خانواده ها پس از فارغ التحصیلی دیگر دانش آموزان را پشت سر می گذارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حجازی با تایید آزادی دانشجویان از خانواده گفت: خانواده ها باید با دانشگاه ها ارتباط مستمر داشته باشند.

وی با انتقاد از نبود ساختار ارتباطی سیستماتیک بین خانواده ها و دانشگاه ها، توصیه می کند خانواده ها از طریق تماس با خدمات دانشجویی و فرهنگی و مشاوره دانشگاه از وضعیت تحصیلی فرزند خود مطلع شوند.

  خبردنا: با اصلاح یارانه ها ضریب جینی در کشور در وضعیت خوبی قرار می گیرد

بررسی ها نشان می دهد که تعداد زیادی از دانش آموزان در دو ترم اول با مشکلات تحصیلی مواجه می شوند و در حد مورد انتظار نمره نمی گیرند که یادگیری و مقابله با آن می تواند سرنوشت تحصیلی دانش آموزان را تا حد زیادی بهبود بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید