هشدار غیبت – یک تفکر مدرن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه نوین،قُلْ أَ رَأَیتُمْ ِْنْ أَصْبَحَ مؤُکؤُمْ غَوْراً فَمَحَ فَمكؤُمْ غَوْراً فَمَانٍ.; 1

به آنها بگو: به من بگویید اگر آبی که استفاده می کنید در زمین فرو برود، چه کسی می تواند برای شما آب روان فراهم کند؟

کلمه “ریتم” ترکیبی از علامت سوال و فعل “ریتم” است. این ترکیب و ترکیباتی مانند آن بیش از سی بار در قرآن آمده است و در مواردی که مخاطب را ملزم به توجه و تفکر و توجه (و مراد) «اخبار» می کند به کار رفته است. اگر کلمه «معین» از ماده «معنی» باشد به معنای جاری است. اما اگر از «شیء» مادی باشد به معنای ظاهر و مرئی است.

زمین از دو چین تشکیل شده است: «پوسته نفوذ ناپذیر» که آب را جذب می کند و «پوسته نفوذ ناپذیر» که آب را در خود نگه می دارد.

همه چشمه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها به برکت همین ترکیب خاص ایجاد شده‌اند. زیرا اگر زمین در اعماق زیاد نفوذپذیر بود، آب در زمین فرو می رفت و هیچکس به آن نمی رسید و همچنین اگر تمام سطح زمین «نفوذ ناپذیر» بود، آب روی زمین می ماند و باتلاق بزرگی به وجود می آمد. ایجاد شود یا خواهد رفت به دریاها ریختند و چیزی به نام ذخایر آب زیرزمینی وجود ندارد.

این نمونه کوچکی از رحمت جهانی خداوند است که زندگی و مرگ انسان با آن پیوند ناگسستنی دارد.

بنابراین، ظاهر آیه مربوط به معنای «آب روان» در زندگی انسان است; اما در بسیاری از روایات مصداق آب روان را «وجود مقدس امام مهدی (عج)» دانسته اند.

یک منبع معتبر از امام بکر (علیه السلام) نقل می کند:

  لزوم راه اندازی نهضت برای ساخت خوابگاه خانوادگی

«این وحی بر صالحان علیه‌السلام نازل می‌شود و می‌فرماید: اگر امامت غیبت کرد، به او تمایل مکن که او با امام آشکار به سوی تو می‌آید، کسی که با امام به سوی تو می‌آید. اخبار آسمان و زمین سپس فرمود: درود خدا بر آیات تفسیر می کند و بد نیست که آنها را تفسیر نکند.

«این آیه بر امام قائم علیه السلام نازل شد. می فرماید: اگر امامت غایب است و نمی دانی کجاست، چه کسی امام موهومی برایت می آورد که خبر خدا را از آسمان و زمین برایت بیاورد و چه چیزی حلال و چه چیزی حرام؟ سپس فرمود: به خدا سوگند! تفسیر این آیه هنوز نیامده و به ناچار خواهد آمد.

با اندکی تأمل درمی یابیم که تعبیر آب – مایه حیات مادی انسان – از وجود مقدس امام زمان (عج) که عامل حیات معنوی جامعه بشری است، قابل قبول و قابل درک است. نقش امام در جامعه بشری مانند آب نقش مهم و اساسی است و البته شباهت هایی بین این دو وجود دارد:

  1. 1 در قرآن کریم آب مایه حیات همه موجودات است:

وَ عَعَلْنا مِنَ الْماءِ كلى شَى ءٍ حَي; 4 «و ما همه چیز را از آب و حیات و حیات دادیم».

امام زمان(عج) نیز منشأ حیات فکری و معنوی انسان است; چنانکه امام بکر (علیه السلام) فرمود:

«اگر قائم شدیم، خداوند سرهای نمازگزاران را هدایت می کند، سپس عقلشان را جمع می کند و نزاع هایشان را پایان می دهد». 5

وقتی حاکم ما قیام می کند، خداوند دست خود را روی بندگان می گذارد و از این رو عقل آنها را جمع می کند و عقلشان را تکمیل می کند.

  1. 1 همان گونه که آب از عالم بالا نازل می شود، مفعول حضرت مهدی (عج) و ظهور آن حضرت نیز امری آسمانی است. قرآن کریم در مورد آب می فرماید: وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً6 «وَ أَنْزَلُ اللَّهَ مِنَ الْأَسْتِ» و درباره سؤال امام فرمود: ..
  آمیکرون تهدید وحشتناک برای واکسن - تفکر مدرن

و لا ینال عهدی الظلمین 7; «و عهد من به فاسقان نمی رسد.

  1. 1آب آلودگی ها را تمیز و پاک می کند.

حکومت حضرت مهدی (عج) نیز مایه صفا و صفای دل است. از حضرت علی (ع) در داستانی نقل شده است:

«لو کاد کام گامنا. .. شادی سرافراز از دل نمازگزاران »; 8

اگر حاکم ما قیام کند. .. آره [و دشمنی ] از دل بندگان بیرون بیا.

همانطور که اگر آب به اعماق زمین برود هیچکس به آن دسترسی ندارد و انسان با تمام وجود نمی تواند به آب برسد، اگر امام به خواست خدا پشت پرده غیبت قرار گیرد. ، مردم نمی توانند بین خود انتخاب کنند. ; بلکه نیازمند امام و راهنمای بهشتی هستند. پس باید او را بجویند و ظهور او را از خدا بخواهند; همانطور که در نبود آب باید از خدا بخواهند که چشمه هایشان را پر از آب کند.

امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام در پاسخ برادرش علی بن جعفر در مورد تفسیر این آیه می فرماید:

اگر امامت را از دست می دادم اگر نمی ساختم فیلم نمی ساختم». 9

وقتی امامت را از دست دادی و نتوانی او را ببینی چه می کنی؟!

با این بیان روشن می شود که مضمون آیه می تواند ناظر به دوران غیبت امام زمان (عج) باشد; همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هنگام اعلام دوازده امام پس از خود، عمار یاسر از حضرت مهدی (علیه السلام)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال کرد. بر او باد) فرمود:

  ماهیگیری بزرگ در فرهاد / حمل و نقل تور شاه ماهی در استگلال - اندیشه معاصر

«ای عمار! خداوند تبارک و تعالی وعده می دهد که از صلیب حسین علیه السلام ائمه انبساط و گسترش جهان را از آنان پنهان کند و این که فرمود: در آخرالزمان، در آخرالزمان، دنیا خواهد بود. پرداخت قسط و عدالت به عنوان ملت ظلم و ستم. ..»؛ 10

ای عمار! خداوند تبارک و تعالی با من عهد کرد که چون از اولاد حسین علیه السلام بیرون آمد، نه امام و نه نهمین آنان در میان آنان غایب نشود. و این کلام خداست که فرمود: «بگو [ای پیامبر] «به من بگو، اگر آبی که استفاده می‌کنی در زمین فرو برود، چه کسی می‌تواند برایت آب جاری فراهم کند؟» این، و وقتی پایانش فرا رسید، [مهدی علیه السّلام ] قیام می کند و جهان را پر از مشارکت و عدالت می کند. چون پر از ظلم است.11

PS:

1: مالک (67)، آیه 30.

2: تفسیر نمونه، ج 24، ص 358.

3: کمال الدین و تمام النعیم، ج 1، باب 32، ص 325، ح3.

4: پیامبران (21)، آیه 30.

5: بس، جلد 1، کتاب عقل و جهل، ص 25، ص 21.

6: بقره (2)، آیه 22.

7: عهد الهی یعنی امام. ر. ک: تفسیر مجمع البیان و المیزان ذیل آیه.

۸: شیخ صدوق، الحصل، ج ۲، ص ۶۲۶.

9: شیخ طوسی، کتاب الغیب، ص160.

10: برهان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 1، ص 79.

11: یوسفیان، مهدی، امام مهدی (عج) در قرآن، جلد اول، بنیاد فرهنگی وعده های زیارت (عج) – ایران – تهران، چاپ: 1387.

دیدگاهتان را بنویسید