نگاهی به سریال سینمای خانگی خاتون; داستانی تخیلی درباره تاریخ ایران و زن ایرانی – اندیشه مدرن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در میان سریال های نمایش خانگی، سریال «خاتون» توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. از نیم فصل اول و دوم تا اعتراض مردم گیلان به تحریف تاریخ مبارزان درخشان این خطه در برابر اشغالگران.

همسرت کیست

کارگردان از همان ابتدا شخصیت «کاتون» را معرفی می کند. فرانسه می داند که این کتاب خواندن و خریدن است، اگرچه او عروس خانه خام است. او از یک سو درگیر یک مادرشوهر سنتی، مستبد و خبیث است و از سوی دیگر تحمل مصلحت اندیشی شوهرش – شیرزاد ملک – و همکاری او با اشغالگران را ندارد. او ساده لوح است. زن دو بار به دوستان خود خیانت می کند، اول پروین، دوست قدیمی خود را می کشد و بار دوم با باز کردن پاهای شیرزاد به مخفیگاه سایر مبارزان، آنها را می کشد. اگرچه معلوم نیست پروین و دوستانش با چه منطقی با زنی که همسر سرباز است رابطه دارند! اما به گفته هاتون شیرزاد، او مقصر همه بدبختی هایش است، زیرا با روس ها برای حفظ موقعیت خود در ارتش همکاری می کند.

تصور زنی با اخلاق و روحیه یک زن در جامعه مردسالار ایران در دهه 1920 برای مخاطب بیشتر یک شوخی و خیال پردازی درشت است. قهرمانی که بر خلاف زنان ایرانی حتی خیلی هم مادرانه و زنانه نیست و با پسرش به چند گلدوزی کوتاه و سریال آموزشی می رسد. زن اغلب بیرون از خانه و تنها یا تنها با شیرزاد است و کمتر به تربیت فرزند و گذراندن وقت با او می پردازد. این زن حتی در زمان مرگ امیرعلی، آنقدر که شایسته یک مادر است، غمگین نبود و حتی انزوا و تنهایی که پس از مرگ پسرش به دست آورد، به خاطر سیلی شیرزاد و درهم شکستن غرورش بود. غم و اندوه پسرش.

  اینزاگی: پیروزی مقابل یوونتوس ما را در مسیر نگه می دارد - اندیشه معاصر

تحریف داستان در داستان سریال

این کارگردان مدعی است که به موازات داستان عاشقانه خود اثری تاریخی از دوران اشغال ایران توسط متفقین در دهه 1920 خلق کرده است، اما تصویری که سریال از آن دوران نشان می دهد کاملاً مخدوش و گاه مخدوش است. غیرقابل بخشش توسط دولت مرکزی، اما هاتون عمدا این نقش را انکار کرد و این تراژدی تاریخی را به خیانت یکی دو شبه نظامی ساده لوح و سودمند نسبت داد. انگار شطرنج باز کشور هیچ اشتباهی نکرده و گناهی هم ندارد، در واقع کارگردان با این ماجرا به نوعی چهره رضاخان لعنتی را تطهیر می کند.

نگاه کارگردان به رجبوف، کمیسر ارتش سرخ، به عنوان یک اشغالگر نیز بسیار احمقانه است. رجبوف در این سریال مردی شهوتران، شرور و بداخلاقی را به تصویر می کشد که در میان مشکلات استان گیلان به دنبال همسر ایرانی زیردست خود می گردد و تمام فکر، انرژی و حتی توان خود را برای طلاق از همسرش شیرزاد به کار می گیرد.

جای خالی دین و روحانیت در داستان

1 فقط خبر

تصویر کارگردان از میهن پرستان و مبارز علیه نیروهای اشغالگر نیز مغرضانه و غیر وفادار است.دین و روابط علما به ویژه جنبش جنگل و مسلمانان و مردان و زنان روستایی در میان مبارزان فیلم و پرچمدار ملی جایگاهی ندارد. مبارزه روشنفکران است. و ارمنی ها کارگردان نقش روحانی رزمنده ارمنی در مقابل اشغالگران را بازی می کند اما در سریال خبری از روحانی مبارز مسلمان نیست. به اصطلاح یک روشنفکر، گویی جغرافیای تاریخ در کشوری سکولار یا مسیحی در حال توسعه است، نه در ایران، که زندگی مردم آن از دیرباز با اسلام در هم آمیخته است.

  نحوه ثبت نام در نسخه الکترونیک بیمه سلامت - اندیشه معاصر

سردرگمی تماشاگران در نیم فصل

در نیم فصل دوم، قهرمانان فرعی زیادی وارد داستان می شوند که ارتباط چندانی با خاتون ندارند و اگرچه مخاطب را گیج می کنند، اما به نظر می رسد فقط برای پرکردن زمان فیلم آمده اند، از جمله شخصیت خواهر رضا، دوستان رضا در میرعظیم. گاراژ یا دوست قدیمی پدر هاتون با بازی رویای نونهالی.

کارگردان در نیم فصل دوم، رضا فخار را مقابل هاتون قرار می دهد و در مقایسه با شیرزاد مناسب و ترسو، از رضا یک قهرمان ملی می سازد، اما رضا فرخار که اغلب در سریال او را رابین هود وطنی می نامند، دانش زیادی از قضا، او به دین و اصول اخلاقی نیز اعتقادی ندارد. به گفته کارگردان، او همچنان یک قهرمان است!

به هر حال خاتون نسخه ای جعلی و بی هویت از تاریخ ایران و زنان ایرانی است که در زره بازیگران مشهور و جلوه های بصری و میدانی چشم نواز برای شیرین کردن ناخودآگاه مخاطب پوشیده شده است. از تحریف آخرین واقعیت.و پایانی نیست!

* نفیسه ترابنده

انتهای پیام/*

(1 بار بازدید شده، 1 بازدید امروز)

لینک کوتاه: https://andishemoaser.ir/?p=1257841

دیدگاهتان را بنویسید