مردم باید برای ماندگاری هنرهای نمایشی عهد فرهنگی ببندند/ «تنهاتر از مسیح» قطره ای بود در دریا

کارگردان «تنهاتر از مسیح» پیشنهاد کرد؛

علی اسماعیلی معتقد است در کنار اجرای نمایش، با نذر فرهنگی برای ادامه نمایش های مرتبط با ارزش های دینی و ائمه اطهار می توان به ماندگاری آن کمک کرد.

18881 851 فقط خبر

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از نسرین بختیاری، ارائه نمایش های میدانی بزرگ از سال 1392 پررنگ تر و جدی تر شده است. داستان این نمایش ها معمولا مذهبی است و مربوط به قیام سیدالشهد (علیه السلام) و وقایع کربلا است، به همین دلیل مخاطب با این مجموعه داستان آشنایی دارد و درک این گونه نمایش ها برایش سخت نیست. . در سال های اخیر نمایش های «شبی در کهکشان ها»، «فصل شیدایی»، «محشر»، «سرزمین خورشید»، «روشنا شب تار» به همین سبک و در همان حال و هوا ارائه شده است. به تازگی نمایش «تنهاتر از مسیح» در سومین اجرای سالانه خود (از سال 97/98) به اربعین حسینی امسال در تاریخ 5 مردادماه ساعت 8:30 در بستان ولایت عرضه می شود. به همین منظور گفتگویی با علی اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان این نمایش انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آنا: نمایش های بزرگی مانند «تنهاتر از مسیح» معمولاً قبل از نمایش نیاز به پیش تولید دارند، چقدر برای آن وقت گذاشتید؟

اسماعیلی: گروه “تنهاتر از مسیح” آنها در نمایش هایی مانند روشنایی در شب تاریک، زنان بهشتی و تنهاتر از مسیح با هم همکاری داشته اند و بر اساس دغدغه های خود به فعالیت هنری می پردازند. اگر بخواهیم در مورد پیش تولید اجرایی این اثر صحبت کنیم، پیش تولید هر سه نمایش از اردیبهشت ماه 1401 شروع شد. در نمایش «روشنایی شب تاریک» زمان بسیار کمی داشتیم (با توجه به ذکر فضائل حضرت علی (ع) و همزمان با پیش تولید ایشان، پیش تولید نمایش «تنهاتر از مسیح» را آغاز کردیم و سپس پیش تولید اجرایی «زنان بهشتی» را آغاز کردیم. مسیح با توجه به حجم تولید کار بسیار زیادی است، هماهنگی این گروه و آماده سازی این زمین که نوعی بیابان علفزار محسوب می شود، مشکل بود اما به لطف شهرداری و سازمان اوج جریان قبل از تولید بود. تصویب شد و کار انجام شد. این نمایش پیش از این دو بار در سال های 1376 و 1377 پخش شده است و این سومین بار پس از درگذشت ویروس کرونا است.

  سازمان های غیردولتی و متخصصان از این پروژه برای جوان سازی جمعیت حمایت می کنند

کارگردانی نمایش باید متناسب با نیازهای روز باشد

نمایش «تنهاتر از مسیح» نسبت به دو فصل قبل چگونه بود و اکنون با چه تغییراتی مواجه است؟

از روز اول ارائه نمایش نظر گروهی از مخاطبان را داشتیم. پس از پخش فصل اول، بررسی کردیم که مخاطب به چه بخش هایی نیاز دارد و چه بخش هایی باید کاهش یا حذف شود. گاهی در حین اجرای نمایش می توان این اشتباهات را اصلاح کرد، آنهایی که قابل اصلاح نیست در اجراهای بعدی اصلاح می شود یا عناصر جدیدی به آن اضافه می کنیم. مثلاً در فصل اول «تنهاتر از مسیح» روایت جابر را در روز اربعین می بینیم که قافله پیامبر وارد کربلا شد و همه خود را بر قبر یکی از عزیزان انداختند. امام زین العابدین (ع) راوی اتفاقات روز عاشورا هستند و به عبارتی این روایت در جایی فلاش بک دارد و ماجرای ما تازه بعد از ورود به صحرای کربلا شروع شد و در روز اربعین برگشتیم. (فلش فوروارد). اما در نظر سنجی عمومی متوجه شدیم که مخاطبانی که حتی یک بار هم نمایش را ندیده بودند متوجه این فلاش بک نشدند. در نهایت تصمیم گرفتیم یک روایت خطی و ساده را پیاده کنیم که در فصل دوم محقق شد. از این رو فصل دوم با ورود کاروان سیدالشهد علیه السلام به کربلا آغاز می شود و سپس وارد سوریه می شود. بعدها متوجه شدیم که این روش مخاطبان بهتری را جذب می کند. احساس می کنم حتی اگر نمایشنامه ای اجرای عالی داشته باشد، مسیرش باید رو به جلو و متناسب با نیاز روز باشد.

امروز عاشورا در یمن و فلسطین تکرار می شود

آیا وجود بخشهایی در مورد داعش و قیام حضرت مهدی (عج) با لزوم جاری بودن مطابقت دارد؟

همه روزها عاشورا و همه سرزمین ها کربلاست، می خواستیم به مخاطب بگوییم عاشورا، وجود ظالم و ستمگر در همه زمان ها تکرار می شود. امروز هم عاشورا در یمن و فلسطین تکرار می شود، ارتباط خوبی بود از حرکت کاروان کربلا تا آوارگان سوری، جایی که ظالمی مثل داعش مردم را می کشد و زنان را اسیر می کند، اما این بار محور مقاومت در حالی است که مدافعان حرام و از حریم اهل بیت و مظلوم دفاع می کنند. در نهایت نشان می دهیم که مسیر همه این حرکت ها به سمت ظهور منجی عالم بشریت است.

  بخشودگی مالیاتی اصناف و مشاغل آسیب دیده از اغتشاشات تمدید شد

“تنهاتر از مسیح”؛ قطره ای در برابر اقیانوس

چگونه به فرم اجرایی این نمایش که تلفیقی از مداحی، دیالوگ کم با گویندگی متن، صداپیشگی و هنرهای مختلف است، رسیدید؟

قصد ما در فیلم Lonelier Than Christ این بود که مطابق با فضای اجرا از مراسم به عنوان قطره ای در اقیانوس استفاده کنیم. بنابراین بخش کوچکی از این رویداد را به نمایش گذاشتیم. اگر تئاتری برای نهضت عاشورا طراحی کنیم راحت تر است. اما همین الان داستان ها را طراحی می کنیم، دکورها تمام می شود و بعد بررسی می کنیم که در حال و هوای صحنه کدام مدا را می خوانیم و همان فضا را ایجاد می کنیم که کار سختی است.

در بخشی از این برنامه به سخنان حضرت زینب (س) اشاره شده است که پس از مصیبت در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم. فکر می کنید نمایش و آثار هنری شما از نظر تأثیر چقدر به عمق آن سخنرانی نزدیک است؟

زیبایی آن گونه که حضرت زینب علیهاالسلام می بیند، قطعاً با آن چیزی که ما به عنوان «زیبایی» می شناسیم متفاوت است و در آن شکی نیست. البته از آنجایی که من بخشی از این سریال هستم، شاید درست نباشد که در مورد تأثیر نمایش بر روی مخاطب صحبت کنیم، اما اگر به نگاه مخاطبان و نظراتی که برای ما ارسال می کنند، دقت کنیم، احساس می کنم که ما به هدفمان نزدیک هستیم

مردم باید برای ماندگاری هنرهای نمایشی عهد فرهنگی کنند/

مردم برای ماندگاری هنرهای نمایشی عهد فرهنگی کنند

از اجرای نمایش چه بازخوردهایی گرفتید و در شب های اجرا چه گذشت؟

در حاشیه برنامه «تنهاتر از مسیح» نذری فرهنگی در چشم مردم می بندیم. یعنی همان طور که مردم برای تابلوها تعهد می دهند، می توانند برای بقای این گونه نمایش ها هم تعهد کنند و حتی می توانند بعد از تماشای آن، دیگران را به تماشای آن دعوت کنند. چند روز پیش در خروجی سالن ایستاده بودم که پیرزنی با چشمان قرمز جلوی من ایستاد و گفت: پسرم، من پول ندارم، اما این انگشتری را که در کنارم دارم به تو می دهم. برای فروش و پرداخت هزینه ادامه این اثر.” برای اینکه این شکل از کار پایدار باشد، باید مردم را درگیر کند.

  آمریکا اذعان کرده است که تمرکزش بر حمایت از ناآرامی در ایران است

طراحی جلوه های ویژه میدان که تلفیقی از نور و انفجار است به نوعی انجام می شود؟

با توجه به اینکه شکل و محتوای ما معطوف به حضور داعش، مدافعان حرم و محور مقاومت است، لازم بود این صحنه ها کمی طبیعی به نظر برسند. با پایین آمدن پرده از سمت راست و مشاهده درخت خرما یا حمله اشقیا به چادرها، طبیعی است که این نخل ها طراحی شده و علاوه بر آن هرم گرما روی صورت مخاطب بنشیند و مخاطب احساس کند که آنها واقعی هستند. معمولاً زمینه و جلوه های ویژه بصری کمک زیادی به تنوع فیلمی می کند که در نهایت روی پرده سینما می بینیم که روح ندارد، اما در این اجرا همه چیز زنده است و چون مرزی بین تماشاگر، صحنه و صحنه وجود ندارد. در این حادثه، طبیعتاً مؤثرتر است. چهار رکن اصلی این تولید صدا و زمان بندی، صحنه پردازی، جلوه های ویژه میدانی و بازیگری آن است.

به نظر شما چقدر با اوج و تکامل نمایشگاه های میدانی فاصله داریم؟

ما تنها کشوری هستیم که بر اساس امکانات موجود کار می کنیم و یکی از مشکلات فعالیت های هنری در ایران کمبود امکانات، تجهیزات و زیرساخت ها است. در هر جای دنیا هنرمند طراحی می کند و بعد امکانات و تجهیزات به او داده می شود، اما در ایران دست هنرمندان بسته است و ممکن است ایده های زیادی داشته باشیم که در صورت تحقق، تحول بزرگی در کار ایجاد می شود. امیدوارم به یاری خدا از راه پیش رو خسته نباشیم تا همیشه بتوانیم آثار جدید را به عموم مردم عرضه کنیم.

انتهای پیام/110/

دیدگاهتان را بنویسید