صنایع خلاق نیازمند بازاریابی و صادرات هستند/ نقاشی پشت شیشه نشان دهنده منافع دینی و ملی است

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق فرهنگی آنها یکی از ریشه دارترین صنایع ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، فناوری و خلاقیت انسانی شکل گرفته است. ویژگی بارز این صنایع این است که برای تولید کالا به جای استفاده اصلی از مواد اولیه طبیعی و معدنی، منابع اصلی را محصولات فکری و ذائقه بشری تامین می کنند که دارای ویژگی هنری و فرهنگی هستند. صنایع خلاق در دهه های اخیر رشد فوق العاده ای داشته اند و توجه بخش خصوصی و دولتی در سراسر جهان را به خود جلب کرده اند.

نمایشگاه «طبیعت از نگاه هنرمندان پشت شیشه» با مجموعه آثار ۲۹ هنرمند پشت شیشه از سومین جمعه تیرماه آغاز به کار کرده و تا چهارشنبه هشتم تیرماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه به منظور بازاریابی تکنیک نقاشی پشت شیشه برگزار می شود و 60 تابلو در ابعاد کوچک را به نمایش می گذارد. در قسمت کناری نمایشگاه، مروری بر آثار استادان نقاشی روی دیوار است که هنر کافه را هم در تخیل و هم در بخش عاشورایی نشان می‌دهد. این نمایشگاه اولین فعالیت عمده از زمان تاج و تخت برای بازاریابی و رونق در اقتصاد هنر است. سی گفت رضاخاندر مورد هنرمندان برجسته نقاشی شیشه ایران و هنرمند این نمایشگاه صحبت کردیم که در ادامه به آنها می پردازید.

نمایشگاه بازاریابی آثار هنرمندان شیشه

رضاخان درباره برگزاری نمایشگاه «طبیعت از نگاه هنرمندان پشت شیشه» گفت: مدت‌ها بود که به دلیل شیوع ویروس تاج، نمایشگاه‌های مستقیم و فروش آثار هنری در گالری‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. «ارائه کالاهای فرهنگی مانند نقاشی و حتی آموزش بیشتر به صورت مجازی دنبال می‌شود. اکنون که موج بیماری فروکش کرده است، تصمیم گرفته‌ایم آثار هنرمندان را مانند قبل از تاج‌ها در یک گالری خصوصی به نمایش بگذاریم. امیدوارم نمایشگاه بسیار خوبی باشد تا بتوانیم آثار هنرمندان این تکنیک را به بازار عرضه کنیم.

  پرسپولیس/گل محمدی تغییر ترکیب اجباری را انجام نداد؟

این هنرمند پشت شیشه افزود: از آنجایی که هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه هنرمندان شیشه و آثار آنها برای فروش بود، تصمیم گرفتیم نقاشی های کوچکی را به نمایش بگذاریم تا در دسترس خریداران قرار گیرد. در مورد موضوع نیز سعی کردیم بر روی طبیعت تمرکز کنیم تا مخاطبان بیشتری را جذب کنیم. البته قسمتی جانبی در نمایشگاه وجود دارد که در آن آثار اساتیدی چون امیر نگاش و بهزاد نگاش در معرض دید عموم قرار گرفته است. نقاشی های این دو استاد رنگ و بوی کافه ای است. آثار استاد امیر نگاش بیشتر تخیلی و آثار استاد بهزاد نگاش شمایل نگاری (عاشورا) است.

صنایع خلاق نیازمند بازاریابی و صادرات هستند/ نقاشی پشت شیشه نشان دهنده منافع دینی و ملی است


ادامه مطلب


داستان های ناگفته ای از گرایش های ملی و مذهبی در نقاشی پشت شیشه

این هنرمند درباره اهمیت صنایع خلاق فرهنگی برای توسعه کشور می گوید: هر صنعت خلاق باید به طور جداگانه در جای خود مورد توجه قرار گیرد و نقش آن در توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد. اگر تصویر پشت شیشه به خوبی ارائه شود، می توانیم از آن برای نشان دادن بخشی از فرهنگ خود در مقیاس وسیع در این سیاره استفاده کنیم. می توان به صادرات آثار هنری نیز نگاه کرد. از این طریق می توان فرهنگ ایرانی را به کشورهای دیگر صادر کرد و در زمینه واردات ارز به کشور و حمایت از اقتصاد هنر کار کرد. بنابراین صنایع خلاق نیاز مبرمی به بازاریابی و صادرات دارند.

وی با اشاره به اینکه نقاشی پشت شیشه یک کالای فرهنگی است، خاطرنشان کرد: هنر، باورها، تاریخ، اندیشه، ادبیات، فولکلور، مذهب، علایق ملی و تاریخی و بسیاری موارد دیگر را پنهان می کند. به عبارت دیگر، نقاشی پشت شیشه، علایق مذهبی، ملی و تاریخی را به تصویر می کشد. با صادرات یک تابلوی نقاشی پشت شیشه، فرهنگ ایرانی را صادر می کنیم که اثر پشت آن نهفته است و به این ترتیب فرهنگ ایرانی-اسلامی ناگزیر با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته می شود. زمانی که کالایی صادر می شود، کالا یا ارز دیگری در مقابل وارد کشور می شود. وقتی این صادرات رونق اقتصادی قابل توجهی داشته باشد باعث ایجاد شغل نیز می شود زیرا صادرکنندگان باید بازارهای هدف را تامین کنند و نیازهای متقاضیان را تامین کنند. بنابراین با بازاریابی مناسب برای صنایع خلاق فرهنگی می توان به دو هدف بسیار مهم در جامعه امروزی دست یافت. هم می توانیم شغل ایجاد کنیم و هم درآمد مناسبی داشته باشیم.

  کلاهبرداران فرصت طلب دربی پایتخت در دام پلیس فتا گرفتار شده اند

صنایع خلاق نیازمند بازاریابی و صادرات هستند/ نقاشی پشت شیشه نشان دهنده منافع دینی و ملی است

رضاخان درباره نحوه پرورش روش های جدید نقاشی در کشور گفت: این بحث بسیار گسترده و تخصصی انرژی زیادی می طلبد. بنابراین تمام سیستم های دولتی و خصوصی باید در این زمینه تلاش کنند. اولین قدم ایجاد احساس نیاز در جامعه است. اینکه مردم از هر قشری به هنر نیاز دارند. سپس باید راه حل های لازم در نظر گرفته شود. مدارس و گالری ها باید به میدان بیایند و آموزش های لازم را ارائه دهند و همچنین سلیقه جمعی ایجاد کنند.

انتهای پیام/110/

دیدگاهتان را بنویسید