ریشه نارس بودن ما چیست؟ – اندیشه معاصر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برخی افراد در زندگی پرمشغله خود خیلی زود عصبی می شوند و این احساس منفی را به شکلی ناسالم و اشتباه بروز می دهند. البته عصبی بودن یک واکنش و هیجان طبیعی است که هر فردی در موقعیت های مختلف زندگی آن را تجربه می کند، اما مهم این است که این هیجان منفی چگونه بروز می کند و چگونه مدیریت می شود. در این مقاله ابتدا علل عصبی شدن زودرس، علائم این مشکل و راهکارهای عمومی و تخصصی برای درمان این مشکل را توضیح می دهیم.

انواع خشم

سه نوع خشم توسط روانشناسان تشخیص داده می شود:

  1. خشم ناگهانی و شتابزده به انگیزه حفظ خود مربوط می شود. این در انسان و سایر حیوانات رایج است و زمانی اتفاق می افتد که حیوانی شکنجه یا به دام می افتد. این نوعی خشم اپیزودیک است.
  2. خشم عمدی تثبیت شده واکنشی است به آسیب عمدی یا رفتار ناعادلانه ای که توسط دیگران درک می شود. این نوعی خشم اپیزودیک است.
  3. خشم خلقی بیشتر به ویژگی های شخصیتی مربوط می شود تا غرایز یا دانش. تحریک پذیری، دمدمی مزاجی، بی ادبی نمونه هایی از آخرین اشکال خشم هستند.

علل عصبی شدن اولیه

عوامل زیادی وجود دارد که باعث عصبانیت می شود. به عنوان مثال: از دست دادن صبر، احساس عدم قدردانی از تلاش شما و بی عدالتی. خاطره یک رویداد آسیب زا یا عصبانیت و نگرانی برای مشکلات شخصی نیز می تواند خشم را برانگیزد.خاص و منحصر به فرد. سابقه شخصی نیز در نحوه واکنش شما به خشم نقش دارد. برای مثال، اگر به شما آموزش داده نشود که چگونه خشم خود را به درستی ابراز کنید، احساس نارضایتی بر شما غلبه می‌کند و شما را درمانده می‌کند یا در کنار شما می‌ماند تا سرانجام جایی را باز کنید.
رویکردهای اسنادی، شیمی مغز یا بیماری زمینه‌ای نیز به طغیان خشم کمک می‌کنند.

بیشتر شخصیت همه انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد. اگر در این دوران به کودک به درستی آموزش داده نشود که چگونه خشم و عصبانیت خود را کنترل کند و چگونه این احساسات منفی را به روشی سالم تخلیه کند، مطمئناً در بزرگسالی با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در اینجا چند دلیل برای زود عصبی شدن وجود دارد:

دوران کودکی و نحوه تربیت شما

  • اگر در کودکی به شما یاد نداده اند که چگونه خشم خود را کنترل و مدیریت کنید و در چه موقعیت هایی می توانید آن را ابراز کنید و در چه شرایطی باید بیشتر خود را کنترل کنید، این می تواند شما را در بزرگسالی عصبی کند. شما نمی توانید خشم را کنترل و مدیریت کنید و در هر صورت عصبانیت خود را به شیوه ای ناسالم و نادرست ابراز کنید.
  • ممکن است به شما آموزش داده شود که فکر کنید نباید خشم خود را ابراز کنید، بلکه باید سعی کنید آن را سرکوب کنید. این می تواند در درازمدت بسیار مشکل ساز باشد، زیرا فرد دائما خشم خود را سرکوب و کنترل می کند و در موقعیتی دیگر به شدت این عصبانیت انباشته شده را بروز می دهد. یعنی خشم و عصبانیت او پس از مدت ها به تدریج در یک موقعیت خاص جمع می شود و تجلی می یابد. ابراز خشم از این طریق می تواند بسیار آزاردهنده باشد.
  • شاید شما هم با دیدن خشم غیرقابل کنترل خانواده یا دیگران، از این هیجان منفی به وحشت افتاده اید و تصمیم گرفته اید مانند آنها نباشید، زیرا می دانید که خشم را نمی توان به طور کامل از بین برد. به همین دلیل است که این احساس منفی را در موقعیت های کوچک و بی اهمیت ابراز می کنید، زیرا در شرایطی که باید آن را به شکلی سالم بیان کنید، این کار را انجام نمی دهید زیرا می ترسید و به خاطر این مشکل احساس امنیت نمی کنید. در موقعیت های جزئی سریع عصبی شوید و دیوانه شوید.
  عملکرد ستاره یحیی لو رفت/ استقلالی ها منتظر خبرهای خوبی هستند

تجربیات گذشته

اگر در گذشته تجربیات تلخ و منفی مانند تجاوز، دعواهای خانوادگی و … را تجربه کرده اید، اما به دلایلی نتوانسته اید خشم خود را در این مواقع ابراز کنید، این می تواند منجر به تجمع خشم پنهان ناشی از این موارد شود. حوادث در و به شدت در موقعیت های اشتباه یا بی اهمیت رخ می دهد.

وضعیت فعلی

اگر در زندگی فعلی خود مشکلاتی دارید یا خیلی شلوغ هستید، ممکن است به زودی عصبی شوید. عصبی بودن همچنین می تواند به دلیل جدایی از شریک عاطفی یا مرگ یکی از عزیزان باشد، زیرا عصبی بودن بخشی از دوره عزاداری است. اگر از شریک عاطفی خود جدا شده اید یا می خواهید جدا شوید، اما به دلیل احساسات، عشق و علاقه نمی توانید جدا شوید، توصیه می کنیم پس از جدایی در یک چرخه زندگی موفق شرکت کنید تا بتوانید دوره عزاداری را با موفقیت پشت سر بگذارید و سپس از جدایی منجر به یک سبک زندگی سالم. در این دوره مهارت های مورد نیاز برای کاهش اعتیاد را یاد می گیرید و همچنین با کمک یک متخصص روی خود کار کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و شخصیت خود را تقویت کنید.

علائم فردی که زود عصبی می شود

  • عصبی بودن زودهنگام شما بر روابط عاطفی یا زندگی مشترک شما تأثیر منفی می گذارد و شما را از گفتگوی دوستانه و آرام با شریک عاطفی یا همسرتان باز می دارد.
  • احساس می کنید باید خشم خود را بیش از حد کنترل کنید، در غیر این صورت به شما یا دیگران صدمه می زند و در موقعیت هایی اتفاق می افتد که نباید اتفاق بیفتد.
  • افکار منفی مدام به ذهن خطور می کند.
  • بیشتر روی تجربیات و رویدادهای منفی تمرکز کنید.
  • مدام احساس بی حوصلگی، تحریک پذیری و خصومت می کنید.
  • معمولاً در طول بحث با دیگران بحث می کنید و به سرعت عصبانی می شوید.
  • وقتی عصبانی هستید می توانید دیگران را تهدید کنید.
  • شما به سرعت در مورد مسائل بی اهمیت عصبی می شوید و نمی توانید عصبانیت خود را کنترل کنید.
  • شما بدون توجه به خطرات احتمالی، رفتارهای پرخطری مانند رانندگی بی احتیاطی و بسیار سریع انجام می دهید.
  • زود نگران میشی
  • گاهی اوقات شما بسیار افسرده هستید.

    یک راه حل سریع و شدید برای خشم

    همانطور که در بالا توضیح دادیم، اگر چیزهای کوچک شما را بسیار عصبانی می کند، باید با این مشکل مقابله کنید. یافتن علت اصلی به کاهش محرک های محیطی کمک می کند و همچنین منبع خشم را شناسایی می کند.

    یک نفس عمیق بکش

    اگر علت مشکل را می‌دانید، هنگام مواجه شدن با آن یک نفس عمیق بکشید. چند دقیقه به خود فرصت دهید تا چند ثانیه نفس بکشید تا بدن و ذهنتان آرام شود تا بتوانید محیط اطراف خود را بهتر ببینید و محیط را درک کنید.

    علائم هشدار دهنده را بشناسید

    خشم معمولاً با علائم هشدار دهنده همراه است. برای برخی افراد، این ممکن است با دست دادن یا سفت شدن فک همراه باشد، اما برای برخی دیگر ممکن است فقط علائم ذهنی باشد، اما دانستن علائم فیزیکی و علائم هشدار دهنده هنگام عصبانیت باعث می‌شود با خودتان راحت‌تر شوید. دعوت به آرامش

    نوشتن

    هر بار که عصبانی می شوید، درست قبل از اینکه فریاد بزنید، چیزی پرتاب کنید یا یکی از این احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهد، افکار و احساسات خود را یادداشت کنید. احساس ناراحتی، ترس، اضطراب و سردرگمی می تواند منجر به خشم شود. شناخت دقیق احساسات خود می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

    یک لحظه فکر کنید

    وقتی خیلی عصبانی هستید، بهتر است از این فرد یا رویداد عصبانی دوری کنید و به جای پرخاشگری و تلاش برای یافتن راه بهتری برای حل مشکل، چند دقیقه وقت بگذارید.

    به جای فریاد زدن حرف بزن

    بدانید که دزدی برای شما خوب نیست و مشکل را حل نمی کند، پس سعی کنید با ملایمت توضیح دهید و به طرف مقابل فرصت صحبت بدهید.

    تنوع را فراموش نکنید

    اگر وسیله نقلیه یا رویداد خاصی، مانند ترافیک، معمولاً شما را آزار می دهد، راه های دیگری مانند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را امتحان کنید.

    به جوانب مثبت و منفی خشم فکر کنید

    به این فکر کنید که آیا مشکل به شدت عصبانیت، نارضایتی و آسیب به بدن یا رابطه شما می ارزد یا اصلاً عصبانیت شما مشکل را حل کرده است.

    از مهارت های حل مسئله استفاده کنید

    سعی کنید بیشتر فکر کنید تا راه حلی سریعتر برای رهایی از شرایط بد پیدا کنید، عصبانیت فقط مشکل شما را تسریع می کند و کمکی نمی کند.

    خشم خود را با فریاد بیرون نریزید

    فریاد زدن راه خوبی برای خلاصی از خشم نیست، می تواند اوضاع را بدتر و بین فردی کند و باعث بدتر شدن کودکان شود.

    شرایط را بپذیرید

    بعضی چیزها را نمی توان تغییر داد و کاری نمی توان کرد، پس عصبانیت غیرمنطقی است، بهتر است با شرایط کنار بیایید تا آسیب نبینید.

    به فکر سلامتی خود باشید

    استرس برای بدن بسیار مضر است و به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند، شاید مشکلی که شما را عصبانی می‌کند حل شود یا ارزش خود را از دست بدهد، اما آسیبی که به بدنتان وارد کرده‌اید هنوز وجود دارد و تنها چیزی که شما را به خود مشغول کرده است. رنج بردنت برای خودت متاسف نباش

    به دنبال کمک حرفه ای باشید

    گاهی دانستن علت اصلی عصبانیت کار ساده ای نیست و نیاز به کمک یک متخصص دارد. درمانگر می تواند به شما کمک کند تا به اعماق وجودتان سفر کنید، احساسات و رفتارهایتان را شناسایی کنید و بفهمید خشم شما از کجا می آید.

  حکم جرایم ناموسی در قانون جمهوری اسلامی ایران - تفکر نوین

انتهای پیام/*

(1 بار بازدید شده، 1 بازدید امروز)

لینک کوتاه: https://andishemoaser.ir/?p=1257811

دیدگاهتان را بنویسید