دانشگاه ها باید به علم و حکمت توجه کنند

1089427 فقط خبر

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همایش مقدماتی «حکمت و علوم طبیعی» صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.

در این نشست دکتر طهرانچی با ارائه سخنرانی با موضوع «تداوم شعور در نظام خلقت» و با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت تألیف خداوند عالم و حکیم است، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «این قرآن است. خداوند هر چه در توان دارید به شما بیاموزد.» در تفسیر این حدیث مبارک از تربیت خداوند به مکتب ادب و فرهنگستان تعبیر شده و تأکید شده است که هر چه می توانید از این مکتب ادبی و یک دارالفنون بیاموزید. بنابراین، قرآن یک الگوی تربیتی کامل برای انسان دارد که در آن بین همه اجزاء رابطه برقرار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم دارای الگوهای تربیتی علمی، دینی و اخلاقی است که هیچ تفاوتی بین آنها نیست. الگوی تربیتی قرآن یک نظام کامل با هماهنگی دقیق بین اجزاست که در آن بین خداوند خالق جهان و انسان و طبیعت و جامعه رابطه وجود دارد، اما واقعیت این است که در نظام آموزشی نقش خداوند نادیده گرفته می شود و روابط متفاوتی بین انسان و طبیعت برقرار می شود و اجتماع پرداخت می شود. این نگاه باید مورد بازنگری قرار گیرد و به خداوند خالق جهانیان توجه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: انسان در هستی دارای سه ویژگی خاص «خلیفه الله»، «پهفت فی من روحی» و «شارلکم ما فی سماوات و ما فی ارض» است.

دکتر طهرانچی با اشاره به نگاه قرآنی به فرآیند کسب علم گفت: بر اساس آیات شریفه قرآن; با سه قوه شنوایی، بینایی و دیدنی، صاحب علم می شود. بر اساس این؛ علم نشانه فراگیران، خرد و استدلال و درک مسئله است. مهم این است که علم باید اساس ایمان باشد، زیرا در نظام خلقت الهی، پدیده ها نشانه خداوند است و خداوند به انسان قدرت کسب علم و شناخت پدیده ها را داده است. خداوند در این باره در آیه 105 سوره انعام می فرماید: «وَ هذا یَتْفِبُوا الْآیاتِ وَا تَعْلَمُوا الْأَعْلَمُونَ» در این مسیر باید ترکیبی از علم باشد. و تربیت دینی

  نقش بیتا سحرخیز در سریال عالیجناب - اندیشه معاصر

یکی از اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حلالیت به معنای آمیختن علم و حکمت با یکدیگر است، اظهار داشت: در قرن پنجم هجری قمری علوم طبیعی از علم حذف شد که با آیه مبارکه «کل سیروا فی» مغایرت دارد. -الارض- فنزروا-کایف-بداء-الخلق» بود واقعیت این است که علم و حکمت در نظام آموزشی قرآن آمیخته است و دانشگاه ها و مدارس باید به هر دو توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار، اعتبار و صحت قرآن کریم در توصیف نظام آفرینش، پدیده های طبیعی و آیات الهی مایه حیرت است و در آن به طور کامل به سیر تکاملی هستی، منظومه شمسی، آفرینش پرداخته است. آب، جو، اقیانوس ها و… n بنابراین، دین و آموزش را نباید از علوم طبیعی جدا کرد، زیرا این دو دانش و گرایش به هم مرتبط هستند و باید علوم و معارف دینی با هم به دانش آموزان آموزش داده شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به آمیختگی الگوی تربیت علمی و دینی در الگوی مدرسه قرآن گفت: این مدارس مخاطب مشترک، تربیت علمی و تربیت دینی دارند و عدم ارتباط دروس علمی با دروس دینی و تربیتی است. الگویی از این مکاتب نیست زیرا جهان قابل تقسیم نیست و همگرایی در خلقت حاکم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تسبیح در مداحی در طبیعت نشانه هوش و شعور منظم است، تصریح کرد: نظام آموزشی ما باید به این پرسش ها پاسخ دهد که مبانی علم در مقابل این نگاه چه جایگاهی دارد؟ نمادگرایی در نگاه علمی ما کجاست؟ آگاهی و آگاهی کجای ایده های ماست؟ آیا علم امروز خداوند را الهی می داند یا ربوبی؟

  شناسایی ۵۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور/ ۸ فوتی دیگر

وی «دانش کاربردی و حل مسئله واقعی» را چهارمین گام کسب دانش دانست و افزود: «دانش کاربردی و حل واقعی مسئله» در واقع آخرین حلقه «درک»، «مشاهده» و «نظریه پردازی» در کسب علم است. .

دکتر طهرانچی با بیان اینکه علم دارای بصیرت، گرایش و عمل است، گفت: در «بصیرت» شناخت هستی و خالق آن، در «میل» ایمان و کفر و در «عمل» ولایت خداوند متعال است. در «بصیرت» برای شناخت گفتار و کردار خداوند، در «گرایش» به سنت ها و اعتقادات الهی و در «عمل» به افعال انسان.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن به عنوان یک فرهنگستان، اخلاق را به انسان می آموزد و در نظام آموزشی قرآن، خداوند خالق جهانیان در دیدگاه یکسان است. انسان، طبیعت و جامعه و همه این عناصر با یکدیگر هماهنگ هستند.

انتهای پیام/4129/

دیدگاهتان را بنویسید