دانشگاه ها از استعداد جویان تا جویندگان دانش پتنت می پذیرند/ لزوم مفهوم سازی اختراعات

1063200 فقط خبر

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست روز جهانی مالکیت فکری و اولین مراسم تجلیل از مخترعان و طراحان صنعتی جوان، بعدازظهر امروز 10 اردیبهشت 1401 با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس جمهور دانشگاه آزاد اسلامی، میرطاهری، رئیس مرکز مالکیت معنوی، طیبی، جهاد دانشگاهی ریاست جمهوری، بابایی معاون رئیس کل دادگستری در سالن همایش شهید سلیمانی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. .

در این مراسم دکتر طهرانچی با تبریک روز جهانی مالکیت فکری به ارائه مطالبی در خصوص این نوع اموال و تولید مبتنی بر دانش از منظر غیر قانونی و از منظر سیاست علم و فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد: : شامل چندین دسته است.

وی افزود: با توجه به شعار امسال که سال تولید افراد مبتنی بر دانش است، کلید بحث شناخت دقیق موضوع مالکیت فکری و معنوی و مصادیق افراد مبتنی بر دانش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قانون مالکیت فکری همزمان با ورود دانشگاه به کشور مطرح شد، گفت: دانشگاه، علم و صنعت و… نمونه هایی هستند که می توانند مفهوم مالکیت را معنا بخشند، همانطور که از سال 1290 تا 1320 همزمان با ورود نهادهای تمدن فکری ذکر شد مفهوم مالکیت فکری برای حفظ حقوق و استعدادهای فردی وارد کشور شد.

وی افزود: این رویه تمام ماجرا را طی کرده است. البته مفهوم اختراع در خود دانشگاه وجود داشت همانطور که بعد از انقلاب صنعتی به اختراعات روش شناختی می پردازیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه غرب به مفهوم فناوری رسیده است، خاطرنشان کرد: البته مفهوم فناوری چیزی متفاوت از علم است، در حالی که مفهومی که ما دنبال می کنیم محصول فناورانه دانش و کتاب و چگونگی حفظ تأثیر آن است. فرد برای فرد

  حمله تند سرمربی پرسپولیس به مهاجمان/ چه کسانی گل محمدی را مقصر دانستند!

وی ادامه داد: از این نظر ابتکار نیست، روند معمول در نوآوری در درجه اول ابتکار، خلاقیت و فناوری است و دوم اینکه سازمانی و سیستمی است نه صرفا فردی.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مفهوم اختراع با اتفاقات علم و فناوری و مالکیت فکری باید منجر به تولید علم شود، گفت: باید به مفهوم نوآوری، نوآوری برسیم. سازمانی وارد شد زیرا خلق ارزش در اختراعات فردی نیست.

وی ادامه داد: باید از دیدگاه ایستا به سمت حرکت متحرک برویم زیرا ثبت اختراع به معنای داشتن جریان دانش زنده و پویا است، اینکه یک اختراع در کشورهای دیگر به ثبت برسد با جریان پویا منافات دارد.

دکتر تهرانچی اعتبار علمی دانشگاه ها را به تعداد ثبت اختراعات و اختراعات وابسته ندانست و گفت: دانشگاه ها در درجه اول باید اختراع را از استعدادهای پایه به دانش بنیان منتقل کنند. ثانیاً اختراعات روشمند هستند و در مرحله سوم قابل خرید و فروش هستند.

وی ادامه داد: مفاهیم در این حوزه نیاز به اصلاح دارد. مفاهیم اختراع پایه در حال تغییر به فناوری پایه، حقوق فردی به حقوق جامعه، مفهوم گرایی به نظریه فرآیند و البته باید مستند و برگرفته از دانش علمی باشد. ثبت اختراع در حوزه مالکیت معنوی یک مشکل چند وجهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: حضرت داوود (ع) وقتی به پیامبری می رسد، خداوند موضوع اختراع را به او می آموزد، زیرا اختراع روشی است و در ذات خود باید آموزنده باشد. خداوند به نوح (علیه السلام) نیز علم ساخت کشتی را می دهد. در حوزه فناوری و اختراع، مخترع باید بتواند اختراع خود را منتقل کند، در حالی که در کشور ما به دلیل اینکه اختراع مستند نیست، قابل انتقال نیست.

  توزیع حقوق معلمان در اسفند / 12 اسفند 1392 - اندیشه معاصر مشخص شد

وی افزود: برای شناخت جهان و توسعه ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فکری و معنوی نیازمند مفهوم سازی اختراعات هستیم. ما نباید به مفهوم صد سال پیش بسنده کنیم که حضرت آقا بارها در فرمایشات خود تأکید کرده اند.»

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه در گذشته تولید از دانش نبود، گفت: در گذشته در اقتصاد تولید دانش، نیروی انسانی، مالی و تجهیزاتی 83 درصد آن را تشکیل می دادند، دانش چندان جدی نبود و رابطه بین کارگر و کارفرما بر اساس قوانین جاری تنظیم شد، در حالی که امروزه 85 درصد تولید دانش بنیان دانش و مابقی نیروی انسانی است.

وی افزود: این تحول نیازمند عزم جدی برای حفظ مالکیت معنوی و معنوی است. مالکیت فکری بیشمار است و مفهومی است که اگر نگاه جدیدی در دولت و قوه قضائیه وجود داشته باشد قطعا طرح جدیدی راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/4167/

دیدگاهتان را بنویسید