حجاب زنانه الگوی سنتی با رویکرد مدرن/ احیای هنر حجاب با تقویت کار عاشورایی

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، نسخه زنانه پرده درویشی یا تابلوی پرده نکالی با عنوان «پرده شیرین» کاری از مهدی طالعی نیا هنرمند و مدیر انجمن کافه نقاشی است که به نمایش گذاشته شد. این روزها برای اولین بار در خانه هنرمندان به عموم مردم می رسد.

طالعی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا مهدی به هنر 250 ساله پرده پردازی اشاره کرد و گفت: نقاشی پرده کاربرد نقاشی کافه ای است. با توجه به اینکه هنر حجاب در 30، 40 سال اخیر کاملا منسوخ شده است، پروژه ای به نام «احیای هنر حجاب» را برای وزارتخانه های مربوطه تعیین کردم تا بتوانیم این هنر را احیا کنیم.

مدیرعامل انجمن کافه نگارگری افزود: اولین قدم برای احیای هنر حجاب، توجه به آثار عاشورایی در این هنر است. هنر پرده نگاری تنها مکتب نقاشی است که در آن نه خط شاهنامه و نه خط علوی وجود دارد. برای اولین بار نسخه علوی و شاهنامه این مکتب هنری و نقاشی را خلق کردیم.

وی تصریح کرد: ما مقید هستیم در روند احیای هنر حجاب بر اساس اصول فرم و محتوای سنتی کار کنیم. با این حال رویکرد ما کاملا معاصر است، مثلا در آخرین اکرانی که داشتیم با همه زنان شاهنامه در یک اکران کار کردیم. حجاب درویشی همیشه مردانه بوده است، اما بنا به ضرورت تاریخی و نیازهای جامعه مدرن و همچنین برای تکریم و پاسداشت مقام زن، اولین حجاب درویشی زن را ایجاد کردیم. در اینجا مدل کار یک مدل سنتی است، اما رویکرد او رویکردی کاملا مدرن محسوب می شود.

  طرز پخت مرغ و سبزیجات کبابی - یک فکر مدرن

این هنرمند کافه نشین گفت: باید دید احیای هنر حجاب چه آثار اجتماعی، سیاسی و بین المللی دارد؟ البته این را هم بگویم که کار مورد نظر کاملاً به صرفه است، زیرا جامعه هنری ما به سمت نوعی پست مدرنیسم سنتی پیش می رود و ما داریم سنت گرا می شویم. اگر به پیشینه جامعه نگاه کنیم متوجه افزایش تعداد رستوران ها و استفاده از لباس های سنتی خواهیم شد. این نشان می دهد که جامعه ما عاشق سنت است و ما وظیفه داریم به جای صادرات محصولات، محتوای هنر معاصر را صادر کنیم.

حجاب زنانه الگوی سنتی با رویکرد مدرن/ احیای هنر حجاب با تقویت کار عاشورایی

مدیر و موسس انجمن کافه نگارگری ایران تصریح کرد: در پرده نگاری ساختار مشترکی داریم که به آن ساختار اسطوره ای می گویند. این ساختار بر اساس قهرمان، اسب سفید، ضد قهرمان و مشکلات دیگر است. بنای مذکور در تخت جمشید، نقش برجسته های ساسانی، نقش برجسته های رومی، نقش برجسته یونانی و نقاشی های دیواری باستانی برای جهانیان قابل مشاهده است.

طالعی نیا افزود: پرده کش ها مفهومی به نام «جعل» دارند. در تصویر یک کافه از عناصر اشتباه استفاده می کنند، مثلاً در وسط صحرای کربلا، مردی کت، شلوار و کراوات می کشد. جعل در واقع تعریف نشانه شناسی یا «نشانه شناسی» است، یعنی تنها مکتبی در نقاشی است که از چارچوب کلاسیک جدا شد و وارد عرصه مدرنیته شد، اما برای زمان خود شناخته نشد. اکنون تلاش می کنیم آثاری تولید کنیم که عناصر غیرهمگن را در بر داشته باشد و این تولیدات آشکارا سنتی هستند اما بیانی نشانه شناختی و معاصر دارند. ما هر عنصر جعلی را در کارمان تطبیق می دهیم و به جای هر یک از شخصیت ها (شخصیت های داستانی) با شخصیت های مدرن کار می کنیم.

  ماموران نبش قبر مجید عبدالباقی دستگیر شدند

انتهای پیام/4104/

دیدگاهتان را بنویسید