تبدیل آثار تاریخی به عناصر شهری با پازل سه بعدی/ لزوم تقویت هویت فرهنگی از طریق نمادسازی

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، آشنایی مردم با تمدن و بناهای کشورمان عمدتاً از طریق گردشگری و بازدید از بناها یا محصولات مکتوب است. در این میان برای آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان کشور با آثار تاریخی می توان از ابزارهایی مانند پازل های سه بعدی برای آشنایی بیشتر آنان با تاریخ و تمدن کشور از یک سو و دانش کاربردی استفاده کرد. و مهارت ها از سوی دیگر آنها را بالا ببرید.

یک شرکت فعال در حوزه صنایع فرهنگی برای اولین بار پازل سه بعدی آثار تاریخی ایران را برای پاسخگویی به نیازهای کودکان و نوجوانان در این زمینه طراحی و تولید کرد. در همین راستا مصطفی اهوان، مدیرعامل موسسه میراث فرهنگی و تمدن فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به بیان ابعاد مختلف کسب و کار این موسسه و همچنین فرصت ها و تهدیدهای کارآفرینی در حوزه خلاقیت پرداخت. و صنایع فرهنگی

ایده شکل گیری این تجارت فرهنگی چگونه متولد شد؟

با دو هدف تقویت هویت ملی و فرهنگی و توجه به اماکن تاریخی به عنوان نمادهای فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی، ایده ای را تحت عنوان طراحی و تولید محصولات فکری و آموزشی هدفمند بر اساس فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دنبال کردیم. . این ایده بعداً به یک محصول تبدیل شد و رشد کرد و ادامه پیدا کرد و نتیجه آن طراحی و تولید پازل های سه بعدی آثار تاریخی بود. اگرچه ایده ایجاد آن به دهه هشتاد میلادی برمی‌گردد، اما در سال 1371 محقق شد. به این ترتیب حدود 50 اثر تاریخی ایران به این شکل طراحی شد، یعنی نقشه و پلان بناها را خودمان گرفتیم یا دریافت کردیم. نقشه و بر اساس آن شروع به طراحی کردیم و در نهایت آن را به یک پازل سه بعدی برای پیگیری ترازو تبدیل کردیم. محصولات در حال حاضر در انواع مقیاس ها و نمادهای تولیدی در بازار موجود است.

تبدیل ایده به محصول و درآمدزایی از طریق فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی سخت است یا آسان و چرا؟ خطرات، فرصت ها و تهدیدات آن چیست؟

به طور کلی کارآفرینی در ایران کار بسیار سختی است و توسعه آن از آنجایی که کشور ما اقتصاد باثباتی ندارد، پیچیدگی های زیادی دارد. اما این موضوع در اقتصاد فرهنگ بسیار بدتر است و فعالان این عرصه با وجود اینکه به دنبال تولید محصولات فرهنگی هستند، عملا مورد حمایت قرار نمی گیرند و نقش آنها در بسیاری از مسائل مشخص نیست. اگرچه ما یک گروه تولیدی فرهنگی محسوب می‌شویم و زیر نظر وزارت مدیریت هستیم، اما وضعیت مالیاتی ما هنوز نامشخص است و نمی‌دانیم معاف از مالیات هستیم یا باید پرداخت کنیم.

  سقف حقوق معلمان برداشته شد

چالش دیگری که باعث دلسردی بسیاری شده است، فقدان قانون مناسب کپی رایت است. با وجود اینکه کارگروه ما در زمینه تبدیل مدل ها به پازل پیشگام بوده و سابقه 10 ساله فعالیت دارد، محصولات ما بارها کپی شده اند. کپی در حالی انجام می شود که تمامی محصولات ثبت شده باشند. این چالش به حدی است که در ابتدای کار با وجود اینکه به عنوان یک گروه دانش بنیان شناخته شدیم، اما کارمندان بعدا و در ارزیابی نهایی گفتند، زیرا محصولات به راحتی کپی می شوند یا قابل کپی هستند، بنابراین شما کار می کنید. گروه را نمی توان یک نهاد دانش بنیان دانست البته بعد از مطرح شدن ماجرا در حوزه شرکت های خلاق، ما به عنوان یک شرکت خلاق شناخته شدیم.

طراحی و تولید پازل های سه بعدی بناهای تاریخی پیچیدگی های خود را دارد، بنابراین محصولی که ما تولید می کنیم پس از 10 سال هنوز ناشناخته است. یعنی ابتدا باید محصولات را ارائه کنیم و بعد مشتری را قانع کنیم که محصولات ما کیفیت خوبی دارند تا بتوانیم فروش داشته باشیم.

کدام محصولات تولیدی پاسخگوی نیازهای زندگی امروزی است؟ و به طور کلی، قصد دارید چه نوع محصولاتی را دنبال کنید و کاری کنید که با جنبه های ملموس زندگی مردم مرتبط باشد؟

ما در این زمینه دو دسته داریم، اول اینکه مجموعه ما به عنوان تولید کننده اسباب بازی نیز شناخته می شود. در حال حاضر اتفاقی که افتاده این است که نسل امروز تمایل زیادی به فضای مجازی دارد. در چنین مواقعی، کودکان و نوجوانان مهارت های زیادی کسب نمی کنند، اما وقتی با اسباب بازی های مختلف بازی می کنند و پازل ها را کنار هم می چینند، ابتدا نقشه خواندن را یاد می گیرند و سپس فضای سه بعدی را تشخیص می دهند. بنابراین با این کار توانایی ها و مهارت های جسمی و حسی آنها افزایش می یابد.

  حمایت فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم ملی/ در صورت موافقت اسکوچیچ، ملی پوشان استقلال می توانند در این اردو حضور پیدا کنند.

از سوی دیگر، زمانی که این افراد محصولی را که نماد فرهنگ و تمدن کشور به حساب می آید، ایجاد و شروع به ساخت می کنند، معمولاً به طور مستقیم یا در ناخودآگاه خود خاستگاه و تمدن کشور را می شناسند. حتی بازی با پازل می تواند باعث افزایش غرور و هویت ملی آنها شود. در واقع می توان با خود گفت که اگر کشور ما زمانی در قله های افتخار و فرهنگ والای قرار داشت، می توان دوباره به آن افتخار دست یافت. بدین ترتیب از طریق این نمادها هویت ملی و فرهنگی اقشار مختلف کشور تقویت می شود. نمادسازی مقوله بسیار مهمی است، اما متأسفانه در مورد آن کم کاری شده است. مثلا برج ایفل نماد کشور فرانسه است و آنقدر روی نماد و برندسازی آن کار کرده اند که می توانید این نماد را روی همه محصولات ببینید. این در حالی است که ما هنوز نمادی برای نمایندگی ایران در سایر نقاط جهان و شناساندن آن نداریم.

تبدیل آثار تاریخی به عناصر شهری با پازل سه بعدی/ لزوم تقویت هویت فرهنگی از طریق نمادسازی

وقتی نسبت به پیشینه تاریخی کشور کم کاری می شود، ایران هراسی ایجاد می کند و کشور ما را کشوری متحجر جلوه می دهد. بنابراین در چنین شرایطی ایده ما برای کار در زمینه پازل های سه بعدی بناهای تاریخی توجه به این مضمون نمادهاست. قطعا مهم ترین کار در حوزه نمادهای فرهنگی و تمدنی خلق محصولاتی با نمادهای هنری و معماری است و تلاش می کنیم در این مسیر حرکت کنیم.

چه الزامات و انتظاراتی از نهادها و کارمندان مربوطه دارید که می تواند به بهبود شرایط و کسب و کار شما کمک کند؟

در حال حاضر در حال تبلیغ ایده های مختلفی هستیم و ایده ساخت ماکت بناهای تاریخی در بافت باغ ایرانی یکی از این ایده هاست. این ماکت «باغ مینیاتوری فرهنگ و تمدن» نام دارد که مجموعه‌ای از بناهای تاریخی را در مقیاس یک و نیم صدم در یک بافت نشان می‌دهد و می‌تواند در مدارس یا مکان‌های گردشگری عمومی ارائه شود و به‌عنوان ایران کوچک علاوه بر این، ساختمان‌های تاریخی را از حالت پازل خارج کرده و آنها را به عناصر شهری تبدیل می‌کنیم. اگر گردشگر به شهر اصفهان بیاید، عمدتاً به دنبال بازدید از آثار تاریخی است، اما وقتی در سطح شهر قدم می زند، متوجه می شود که المان های شهری اصفهان به هیچ وجه مطابق با نمایش و معرفی آن حرکت نکرده اند. آثار تاریخی بیشتر ما در این زمینه فعالیت ها و اقداماتی داریم و می توانیم به شهرداری ها کمک کنیم تا آثار تاریخی را در المان های شهری قرار دهند.

  قیمت روز بیت کوین و ارزهای دیجیتال دوشنبه 24 آبان 1400 + جدول - اندیشه معاصر

در واقع می توان این ساختمان ها را به عنوان نمادهای تمدنی معرفی کرد که به طور موثر گردشگران را به خود جذب می کند. ضمنا درخواست ما از متولیان و نهادهای مسئول تعیین وضعیت مالیات و تسهیلات استانی و حمایت از مشاغل فرهنگی است. مالیات یکی از دغدغه های بزرگی است که کار فرهنگ را به خود مشغول کرده است. از طرفی با وجود اینکه هنوز از وام خوداشتغالی استفاده نکرده ایم، گاهی اوقات نیاز به دریافت وام داریم. چنین حمایت هایی باید ایجاد و ادامه یابد تا فعالان و صاحبان مشاغل در فرهنگ و هنر کشور دغدغه تامین مواد اولیه و مسائلی از این دست را نداشته باشند.

اگرچه بسیاری از چالش‌ها مانند نوسانات قیمت، ما را با تورم قیمت کالاها و کالاهای اساسی و مسائل پیرامون آن مواجه کرده است، اما اگر حرکت مالی مناسبی وجود داشته باشد، می‌توانیم هزینه‌ها را کنترل کنیم. تکلیف کپی رایت در کشور نیز باید مشخص شود. همه اقدامات و تلاش ها باید به دیده شدن منتهی شود. در دنیای اقتصاد فرهنگی شرایط به گونه ای است که برای ایجاد و رونق آن باید از آن حمایت کرد، اما وقتی کسب و کار راه افتاد، قدرت و کار زیادی با خود می آورد و در جامعه تاثیر می گذارد. این در حالی است که متأسفانه در ایران چندان به اقتصاد فرهنگ توجهی نمی شود و گاه با وجود اینکه به مشکلی توجه می شود، با رشد کار و قبل از حصول نتیجه و دستاورد رها می شود.

انتهای پیام/4104/

دیدگاهتان را بنویسید