بهبود عملکرد ورزشکاران با استفاده از روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی به تلاقی فعالیت بدنی و بهزیستی ذهنی می پردازد. روانشناسان ورزشی در مرکز مشاوره ماکات فقط به اتفاقاتی که در زمین می افتد تمرکز نمی کنند.

2377 725 فقط خبر

به گزارش خبرگزاری آنا، روانشناسی ورزش به تلاقی فعالیت بدنی و سلامت روان می پردازد. روانشناسان ورزشی با اولویت دادن به آمادگی ذهنی به ورزشکاران کمک می کنند تا سطح بالایی از عملکرد خود را حفظ کنند. آنها همچنین به مشارکت ورزشی در ارتباط با مهارت هایی مانند کار گروهی و تنظیم هیجانی نگاه می کنند. روانشناسی ورزشی شامل مطالعه علمی عوامل روانشناختی مرتبط با مشارکت و عملکرد در ورزش، ورزش و سایر انواع فعالیت بدنی است. روانشناسان ورزشی به دو حوزه اصلی علاقه دارند:

  • الف) کمک به ورزشکاران در استفاده از اصول روانشناختی برای دستیابی به سلامت روانی مطلوب و بهبود عملکرد (افزایش عملکرد)
  • ب) درک اینکه چگونه شرکت در ورزش، ورزش و فعالیت بدنی بر رشد روانی فرد (سلامت و رفاه مادام العمر) تأثیر می گذارد.

روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی کاربردی

روانشناسی ورزشی کاربردی، مطالعه و به کارگیری اصول روانشناختی عملکرد انسان در کمک به ورزشکاران برای عملکرد مداوم در سطح بالایی از پتانسیل خود و لذت بیشتر از روند موفقیت های ورزشی است. روانشناسان ورزشی کاربردی به طور منحصر به فردی آموزش دیده و متخصص هستند تا در طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله شناسایی، توسعه و به کارگیری دانش ذهنی و عاطفی، مهارت ها و توانایی های لازم برای عملکرد بالا در ورزش شرکت کنند.

تاریخچه روانشناسی ورزش

رشته روانشناسی ورزشی کاربردی در اوایل قرن بیستم ظهور کرد. دانشمندان به این موضوع علاقه مند شدند که چگونه ورزشکارانی مانند بیب روث به چنین نتایج خارق العاده ای دست یافته اند. تحقیقات آنها به سرعت از مهارت های فیزیکی به روش هایی گسترش یافت که در آن مهارت های شناختی مانند حافظه، ادراک، توجه و تمرکز بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد. از آن زمان، رشته روانشناسی ورزش به یک رشته تحصیلی به خودی خود تبدیل شده است. چندین کالج در حال حاضر برنامه های تحصیلات تکمیلی و دوره هایی را ارائه می دهند که منجر به صدور مجوز می شود.

  جدیدترین برندگان قرعه کشی ایران خودرو - اندیشه معاصر معرفی شدند

تعداد کمی از ما استقامت بدنی ورزشکاران سطح بالای المپیک، دانشگاهی و نخبه را داریم. اما هنوز هم می توانیم از روانشناسی ورزشی در مورد عملکرد ذهنی چیزهای زیادی بیاموزیم. به هر حال، دلیلی وجود دارد که استعاره های ورزشی در کتاب های تجارت و رهبری بسیار رایج هستند. شرکت در ورزش های رقابتی، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی، می تواند مهارت هایی برای موفقیت در هر زمینه ای از زندگی ایجاد کند.

چرا روانشناسی ورزشی اینقدر مهم است؟

رقبا تحت فشار شدید جسمی و روحی هستند. آنها فشار مربیان و تیم هایشان و فشاری که به خودشان وارد می کنند را احساس می کنند. این نوع استرس مزمن می تواند فرد را از اهداف خود منحرف کند. اگر درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات مضر سلامت روحی و جسمی شود. روانشناسان ورزشی رویکرد پیچیده ای به سلامت هر فرد دارند. آنها توانایی های جسمانی فرد را همراه با موانع ذهنی او در نظر می گیرند. سپس به دنبال راه هایی برای بهبود سرسختی ذهنی و عملکرد ورزشی به طور همزمان می گردند. روانشناسی ورزشی برای فرد بسیار مفید است که شامل روانشناسی و عملکرد فیزیکی می شود.

برخی از مزایای روانشناسی ورزشی عبارتند از:

  • کاهش اضطراب
  • تکنیک های موثر مدیریت استرس
  • رانندگی را افزایش دهید
  • دیدگاه سالم تر در مورد خود و توانایی ها
  • بهبود عملکرد ورزشی

ورزش از دیدگاه روانشناسی

موضوعات کلیدی در روانشناسی ورزش

روانشناسان ورزشی در مرکز مشاوره ماکات فقط به اتفاقاتی که در زمین می افتد تمرکز نمی کنند. آنها تمام عوامل موثر بر عملکرد روز بازی و رفاه ورزشکاران را بررسی می کنند. برنامه های روانشناسی ورزشی اغلب شامل مهارت های آموزشی در زمینه های زیر است:

  • تعیین اهداف: تعیین و دستیابی به اهداف، چه شخصی و چه به عنوان بخشی از اهداف تیمی، یک حوزه تمرکز ثابت برای ورزشکاران است. با این حال، فقط انتخاب یک هدف و پرتاب آن کافی نیست. دامیان وان، بازیکن سابق NFL و رئیس برنامه‌های BetterUp می‌گوید: «وقتی سعی می‌کنیم کمبود فوریت را بیش از حد جبران کنیم، به امید ایجاد هیجان، اهدافی را با ضرب‌الاجل‌های نادرست تعیین می‌کنیم». بدون گره زدن آنها به انگیزه واقعی یا تصویر بزرگتر، کارمندان تنها در 10٪ مواقع به این “اهداف گسترده تر” دست می یابند.
  • تجسم: تصویرسازی ذهنی مثبت مدتهاست که بخش مهمی از آمادگی ورزشکاران قبل از بازی بوده است. در واقع، بسیاری از بازیکنان نخبه موفقیت خود را به تجسم یک نتیجه مثبت نسبت می دهند. تجسم، بسیاری از قسمت های مشابه مغز و حتی ماهیچه هایی را که با عملکرد موفقیت آمیز مرتبط هستند، فعال می کند. همچنین توجه و کنترل شناختی را که از اجزای حیاتی آمادگی ذهنی هستند، تقویت می کند.
  • استرس و اضطراب: کمتر حرفه ای به اندازه ورزش حرفه ای استرس زا است. ورزشکاران تحت فشار فیزیکی شدید، چه داخلی و چه خارجی هستند و ممکن است نگران از دست دادن شغل خود باشند. یادگیری برای مقابله موثر و همچنان عملکرد تحت این نوع استرس برای هر ورزشکاری یک چالش است. در نهایت این فشار می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود.
  • توانبخشی: هنگامی که کل حرفه شما بر سلامت جسمانی شما تأثیری نمی گذارد، مقابله با آسیب ها به اندازه کافی سخت است. برای ورزشکاران، آنها باید با ترس از پایان دادن به حرفه خود به دلیل مصدومیت مبارزه کنند. روانشناسان ورزشی به ورزشکاران کمک می کنند تا در دوران نقاهت، خوش بینی و انگیزه علمی را پرورش دهند.
  • توجه و تمرکز: ورزشکار باید بتواند تایمرها، هم تیمی ها، جمعیت و منتقد درونی آنها را تنظیم کند. آنها نمی توانند حواس پرتی را تحمل کنند، چه در حال تمرین یا بازی باشند. عدم توجه می تواند به از دست دادن و یا حتی جراحت آنها تمام شود. کار گروهی و انگیزه بسیاری از ورزش های رقابتی شامل بازی به عنوان بخشی از یک تیم است. بنابراین روانشناسان ورزشی به ورزشکاران کمک می کنند تا روابط بین فردی را توسعه دهند، انرژی و انگیزه را افزایش دهند و تعارضات را میانجیگری کنند. ایجاد این ارتباطات بخشی ضروری از آمادگی ذهنی است.
  15 مجروح در سانحه رانندگی در محور مراج - هشترود

روانشناس ورزشی

روانشناسی ورزشی ترکیبی از تعالی و آمادگی ذهنی است

چرا دنیا عاشق تماشای ورزشکاران حرفه ای است که کارهایشان را انجام می دهند؟ این به این دلیل است که در سطح سلولی ما خود را در حال بازی می بینیم. ما با تیم ها و ورزشکارانی که تماشا می کنیم همذات پنداری می کنیم. ما هم از عشق به ورزش و هم از مردی که توانسته این عشق را به حرفه تبدیل کند خوشحالیم. ما این الهام را به زندگی خودمان برمیگردانیم. شاید به یک منبع واقعی الهام یا خودکارآمدی اشاره دارد. سنگ بنای روانشناسی اجتماعی و روانشناسی عملکرد یا خودکارآمدی به عنوان یک مهارت ذهنی کلیدی در نظر گرفته می شود که عملکرد یک ورزشکار را تعیین می کند.

بر اساس نظریه شناختی اجتماعی آلبرت بندورا، چهار مؤلفه حیاتی برای توسعه خودکارآمدی وجود دارد. اینها تجربه گذشته، الگوسازی اجتماعی، تشویق و رفاه عاطفی هستند. وقتی ورزش را تماشا می کنیم، موفقیت را برای خود الگو می کنیم و از علم ورزش قیاس می کنیم و در زمینه های دیگر استفاده می کنیم. وقتی این کار را می کنیم، حتی برای کسانی که علاقه ای به ورزش ندارند، زبان جهانی می شود. چون واقعاً به بازی مربوط نمی شود. این در مورد اصول روانی بازی های درونی است که همه ما انجام می دهیم. این در مورد تعیین یک هدف، تجسم یک نتیجه مثبت، مدیریت صحبت با خود و ارائه بهترین است. با این حال، چیزی که باید مراقب آن باشیم، توجه یکسان به استراحت و ریکاوری است.

bestup.com

انتهای پیام/4129/

  طرز تهیه یک غذای خوشمزه از عدس و ذرت - تفکر معاصر

دیدگاهتان را بنویسید