بررسی تاثیر وضعیت اقتصادی مصرف کنندگان بر خرید اینترنتی

18888 613 فقط خبر

در سال های اخیر با افزایش دسترسی به اینترنت، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز افزایش یافته اند. یکی از مهم ترین خدمات اینترنتی که در گذشته تاثیر زیادی بر سبک زندگی افراد داشته است، ایجاد و گسترش فروشگاه های اینترنتی است.

به گزارش خبرگزاری آنا، در سال های اخیر و با افزایش دسترسی به اینترنت، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز تکامل یافته اند. یکی از مهم ترین خدمات اینترنتی که در گذشته تاثیر زیادی بر سبک زندگی افراد داشته است، ایجاد و گسترش فروشگاه های اینترنتی است. امکان خرید کالا از طریق این سایت ها به بسیاری از افراد کمک کرده است تا علاوه بر افزایش رقابت در قیمت گذاری محصولات، کالاهای خود را از این طریق بفروشند. البته فروشگاه های اینترنتی کل سهم فروش اینترنتی را به ارمغان نمی آورند، اما شبکه های اجتماعی نیز در این راه نقش اساسی داشته اند.

اما سوالی که باید به آن پرداخته شود این است که وضعیت اقتصادی مصرف کنندگان تا چه اندازه بر رفتار خرید آنلاین آنها تأثیر گذاشته است و چه روش هایی برای تنظیم اثر وضعیت معیشت بر خرید آنلاین وجود دارد. بر کسی پوشیده نیست که فروشگاه های اینترنتی فرآیندها را تسهیل کرده و تأثیر غیرمستقیم بر میزان ترافیک، میزان ترافیک و صرفه جویی در مصرف سوخت داشته اند، اما اگر شرایط به گونه ای پیش برود که استفاده از این خدمات کاهش یابد، تأثیرات مثبت خواهد داشت. ناپدید می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند عواقب جبران ناپذیری بر اکوسیستم خرید آنلاین در بازار ایران داشته باشد.

  خروج برجام از دولت ترامپ مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است

وضعیت بازار فروشگاه های اینترنتی در ایران

متاسفانه آمار رسمی و دقیقی از بازار آنلاین خواربار در ایران وجود ندارد. اما طبق گزارش های منتشر شده توسط برخی فروشگاه های اینترنتی می توان گفت که تقریباً 4 درصد از فروش خواربار در ایران به صورت اینترنتی انجام می شود. این سهم در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است. جالبتر اینکه تنها نیمی از این سهم متعلق به فروشگاه های اینترنتی است و مابقی متعلق به شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است. اگرچه سهم 4 درصدی نسبت به کل گردش مالی چندان محسوس نیست، اما با تکیه بر این میزان هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم درآمد کسب می کنند.

عوامل موثر بر خرید اینترنتی

فرهنگ و رفتار مصرف کنندگان در خصوص خرید اینترنتی موضوعی است که در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است. طبیعی است که افراد در برابر شرایط جدید کمی مقاوم باشند و پس از اطلاع از اثرات مثبت آن به تدریج استفاده از آن را افزایش دهند. خرید اینترنتی هم همینطور. در ابتدا اعتماد و پرداخت آنلاین و عدم اطمینان از کیفیت محصول خریداری شده از چالش های اصلی فروشگاه های اینترنتی بود که با گذشت زمان این مشکلات برطرف شد. اما هنوز چیزهایی وجود دارند که می توانند به عنوان یک چالش عمل کنند. البته راه حل هایی برای جبران این چالش وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

هزینه ارسال برای محصولات خریداری شده

از همان ابتدا هزینه ارسال کالای خریداری شده یکی از چالش های فروشگاه های اینترنتی محسوب می شد. به خصوص در ماه های اخیر که این هزینه نسبت به دوره های قبل افزایش چشمگیری داشته است. دلیل آن افزایش هزینه بسته بندی و ارسال از فروشگاه های اینترنتی است. این امر باعث می شود که مصرف کنندگان نتوانند تمام خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. که در نهایت باعث کاهش سهم فروش آنلاین از کل بازار می شود.

  ویژگی های ارزشمند معلم چیست؟

امکان استفاده از کد تخفیف

یکی از ویژگی های اصلی استفاده از خدمات اینترنتی، امکان توسعه امکاناتی است که در شرایط عادی قابل تحقق نیست. یکی از این موضوعات استفاده از کدهای تخفیف است. استفاده از کد تخفیف یک مشکل بسیار رایج و جا افتاده در بین کاربران است. کدهای تخفیف به عنوان یک ابزار کنترل شده می تواند به افزایش فروش فروشگاه آنلاین کمک کند. بر این اساس برخی سامانه ها این کدهای تخفیف را برای تمامی خدمات اینترنتی جمع آوری و منتشر می کنند. از جمله این موارد می توان به کد تخفیف دیجی کالا، کد تخفیف دیجی استایل، کد تخفیف دیجیکالا جت و … اشاره کرد.

جشنواره ها و تبلیغات برگزار کرد

نکته بعدی که می تواند به افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان کمک کند برگزاری جشنواره های مختلف است. یکی از مشهورترین جشنواره هایی که به طور مداوم برگزار می شود، دیجی کالا شگفت انگیز است. که گاهی با نام هایی مانند حراج کالاهای دیجیتال شناخته می شود. خرید کالاهای ضروری در طول جشنواره می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند.

تغییرات در میزان خرید از فروشگاه های آنلاین

آن طور که گزارش های برخی فروشگاه های اینترنتی نشان می دهد در ماه های اخیر تعداد سفارشات کاهش یافته است اما از نظر میزان فروش ریالی تفاوتی با قبل ندارد. دلیل این امر می تواند هزینه حمل و نقل باشد. زیرا با افزایش هزینه های حمل و نقل، مصرف کنندگان برای مدت زمان طولانی تری سفارش های خود را ثبت می کنند تا حداقل مبلغ خرید را برای ارسال رایگان داشته باشند. به نظر می رسد برای رفع این مشکل می توان از کد تخفیف ارسال رایگان برای افزایش تعداد سفارشات مشتریان استفاده کرد.

  میلیاردها بیل سردار در داشتن یک هواپیمای شخصی - تفکر مدرن

انتهای خبر/4129/

دیدگاهتان را بنویسید