برای کمک به کتابفروشی های محلی، نمایشگاه های کتاب را کاهش دهید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب حوزه فرهنگ خبرگزاری آنا، سی و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی یک کتاب تهران از بیست و یکم اردیبهشت ماه در مصلی تهران آغاز و تا سی ام اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این رویداد فرهنگی که به دلیل اپیدمی ویروس کرون به صورت حضوری برگزار شد، به مدت دو سال با چالش ها و محدودیت هایی مواجه شد و به ناچار به بستر الکترونیکی راه یافت، تجربه ای که افق های جدیدی را گشود. صنعت نشر باز کن. به هر حال امسال شاهد برگزاری فیزیکی این نمایشگاه هستیم. البته با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی، دوری و کنترل جمعیت، همزمان این رویداد فرهنگی فعال و فروش کتاب های مجازی نیز می باشد.

انتشارات روایت فتح از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده است.این نشریه بیش از 320 عنوان اثر از مجموعه های مختلف از جمله مادران، نیمه پنهان، اکنون شوکه شده، یادگارها، روزگار، مجموعه مدافعان حرم و مجموعه های دیگر را ارائه کرده است. تهیه 6 عنوان جدید برای ارائه در این رویداد فرهنگی؛ در این نمایشگاه کتابی با عنوان سردار سربلند درباره زندگی شهید سیدمحمد حجازی که در فروردین ماه منتشر شده و پنج اثر دیگر از جمله «تو ژنرال هستی»، «داووت» اثر بوانات و «ابسلا» زندگی نامه به نمایش گذاشته می شود. شهید سید مصطفی خمینی و کتاب «پله ها تمام نمی شود» درباره شهید مدافع حرم مهدی نوگامی است. در سال 1400 21 کتاب منتشر کرد.

علاقه ضعیف به حضور در نمایشگاه کتاب

آنا: استقبال از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

مهدی محمدی: با توجه به وقفه ای که در زمان برگزاری نمایشگاه فیزیکی داشتیم و از طرفی وضعیت اقتصادی خرید و فروش کتاب از سوی مردم، با استقبال نسبتا خوبی مواجه نشدیم، اما علاقه بازدیدکنندگان و علاقه مندان کاهش یافت. البته یکی از دلایل ممکن است برگزاری همزمان نمایشگاه به صورت مجازی و حضوری باشد. در این دو سال بسیاری از مخاطبان به خرید در فضای مجازی عادت کرده اند; امروز هم می توان گفت شاید بخشی از مخاطبانی که در نمایشگاه فیزیکی حاضر نمی شوند از طریق فضای مجازی کتاب خود را درخواست کرده و خریداری کرده اند.

  وب سایت جامع مدیریت مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد

نمایشگاه مجازی; فرصت یا تهدید؟

آنا: آیا برگزاری همزمان نمایشگاه های فیزیکی و مجازی را تهدیدی برای صنعت نشر می دانید؟

مهدی محمدی: این روزها اولین دوره هم زمان نمایشگاه را به دو صورت مجازی و حضوری تجربه می کنیم. برگزاری نمایشگاه مجازی منجر به بازدیدکنندگان کمتری شده است، اما به دلیل وجود ویروس تاج خروس ممکن است حقه یا تصمیم بدی نباشد. در نهایت پس از برگزاری نمایشگاه کتاب، کارشناسان باید تصمیم بگیرند که آیا برگزاری همزمان این دو نمایشگاه به صنعت نشر کمک می کند یا خیر؟ باید بگذاریم زمان بگذرد و بعد از نمایشگاه آن را بررسی کنیم.

با کتاب های گران قیمت مخاطب را کم می کند

آنا: بسیاری از خوانندگان از گرانی کتاب گلایه دارند و یکی از دلایل کم توجهی مخاطبان را می توان گرانی کتاب دانست.

مهدی محمدی: قطعا همینطور است و قیمت کتاب هم کم نیست. یکی از دلایل اصلی این امر افزایش چشمگیر قیمت کاغذ است که در یک سال گذشته تقریباً سه برابر شده ایم و این افزایش بی حساب ناشران را مجبور به تعیین قیمت بیشتر برای کتاب کرده و باعث کاهش سهم مخاطبان شده است.

آنا: اما به نظر شما برای تشویق مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به کتابخوانی چه می توان کرد؟

مهدی محمدی: پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. برای پاسخگویی و تکمیل نظر در این زمینه نیاز به جامعه شناسان، اقتصاددانان، صاحب نظران و صاحب نظران فرهنگی داریم که دور هم جمع شوند، نظرات را جمع آوری کرده و در نهایت ارزیابی کامل انجام دهند. شاید یکی از این راهکارها استفاده از روش های نوین ارائه در کنار روش های سنتی باشد. یعنی در عین حال می‌توانیم علاوه بر چاپ کتاب، کتاب‌های صوتی، رادیویی، کتاب‌های الکترونیکی و انواع مختلف دیگر برای ارتباط با مخاطبان خود تولید کنیم، این روش‌ها را احیا و راه‌اندازی کنیم و از فناوری‌های جدید بیشتری مانند QR یا واقعیت پیشرفته استفاده کنیم. ، و غیره.

  مهدی قائدی الگو شد - تفکر مدرن

ترویج کتاب و کتابخوانی با فناوری های جدید

آنا: اپیدمی کرونا نیز راه را برای حرکت به این سمت هموار کرد.

مهدی محمدی: امروزه نوجوانان و جوانان ما فضای دیجیتال و مجازی را تجربه کرده اند. با توجه به محدودیت های ناشی از اپیدمی کرونا، این منطقه نیز بسیار محبوب بود. قاعدتاً بعد از این همه سرمایه گذاری در فضای مجازی، نباید انتظار داشته باشیم که فضای حضوری به اندازه فضای مجازی پربار باشد. به نظر من یکی از راه های جذب مردم به سمت کتاب و کتابخوانی استفاده از فناوری های جدید است. از طرفی استفاده از موضوعات جدید و روز است که می توانیم به مخاطبان خود ارائه کنیم و نباید از نوع نوشتار و نوشتار مورد انتظار نوجوانان و جوانان غافل شد.

برای کمک به کتابفروشی های محلی، نمایشگاه های کتاب را کاهش دهید


ادامه مطلب


زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را کاهش دهید

آنا: بسیاری از کتابفروشی ها به دلیل رکود اقتصادی از نمایشگاه کتاب گلایه دارند. نظر شما چیه؟

مهدی محمدی: به نظر من حمایت های مقطعی از کتابفروشان باید ادامه یابد و بیش از پیش افزایش یابد. در گذشته در اردیبهشت ماه تجربه برگزاری هر سال نمایشگاه کتاب را داشتیم اما در سال های گذشته این گونه نبود. از سوی دیگر در این مدت مردم تمایلی به خروج از خانه نشان نمی دادند، کتاب های مجازی فشار اقتصادی زیادی به کتابفروشان وارد می کرد. به نظر من یکی از روش ها این است که زمان نمایشگاه را از 10 روز به 7 یا 5 روز کاهش دهیم. از طرفی مدیران هم توجه چندانی به حمایت از کتابفروشان ندارند، اگر از آنها حمایت شود می توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

  آیا خرید تابستانی پرسپولیس مشکل دارد؟ - اندیشه معاصر

انتظار داشتیم نمایشگاه کتاب با برنامه ریزی بهتر برگزار شود

آنا: روند تحویل غرفه و آمادگی برای نمایشگاه کتاب چگونه بود؟

مهدی محمدی: در نهایت، برگزاری یک نمایشگاه پس از وقفه، بسیاری از روندهایی را که قبلاً به طور منظم وجود داشت، قطع می کند. تغییر حکومت یکی از دلایلی است که می تواند به این امر کمک کند. در نهایت یک تیم جدید ایجاد می شود و این دوستان می خواهند سخت کار کنند و معمولاً روند جدیدی را تجربه می کنند. ما انتظار داشتیم که این نمایشگاه برنامه ریزی بهتر، سازماندهی و هماهنگی بیشتری داشته باشد. با توجه به اینکه در روزهای اخیر مکان نمایشگاه مشخص نمی شود، از قبل زمان برگزاری نمایشگاه به ناشران اطلاع داده می شود، زیرا روند ساخت کتاب زمان زیادی می برد. علاوه بر تامین مالی، باید کاغذ مورد نیاز خود را تهیه کنید و با توجه به اینکه بیشتر کاغذ وارداتی است، تقاضای زیاد در بازار کاغذ باعث افزایش قیمت می شود. حتی در برهه‌ای از بازار کاغذ، بازار فاقد انعطاف‌پذیری برای تحویل کاغذ مورد نیاز ناشران است و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

در مدت کوتاهی که تا نمایشگاه کتاب داشتیم، نتوانستیم در روز اول نمایشگاه کتاب های زیادی را در اختیار مردم قرار دهیم. البته در این مدت موفق شدیم آنها را با روندی به مردم ارائه کنیم، اما فکر می کنم یکی از مشکلات ناشران این بود که دیر می دانستند زمان، مکان و زمان برگزاری نمایشگاه دقیقاً چه خواهد بود.

انتهای پیام/110/

دیدگاهتان را بنویسید