ایجاد تعامل بین صنعت نساجی و طراحان لباس

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، علی هاشمیان مدیر مجموعه نساج یار و رئیس کمیته ماشین آلات نساجی اتاق بازرگانی اصفهان درباره ارزیابی خود از مد و لباس جشنواره فجر گفت: برگزاری جشنواره مد و لباس. رویداد خوبی است و به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های لباس به حساب می آید. وزارت فرهنگ و رهبری و نهادهای مرتبط برای برگزاری این جشنواره زحمات زیادی کشیدند و این دوره از جشنواره به خوبی برگزار شد. به نظر من نتایج این جشنواره آنطور که باید در بطن جامعه و کشورهای اسلامی تاثیرگذاری لازم را ندارد. باید کار کرد تا اصالت خود را در عرصه پوشاک ببینیم، بستری برای طراحان لباس فراهم شود تا برندسازی کنند و با تولیدکنندگان بزرگ همکاری کنند تا آثارشان به تولید انبوه برسد.

لزوم ایجاد تعامل بین صنعت نساجی و صنعت پوشاک

وی در خصوص مشکلات پیش روی طراحان لباس گفت: یکی از بزرگترین مشکلات طراحان لباس عدم تعامل صنعت نساجی با طراحی و تولید پوشاک ایرانی اسلامی است. طراحان لباس باید از پارچه های موجود استفاده کنند. ما حجم کار زیادی در حوزه تولید پوشاک نداریم، اینجاست که این عدم تعامل به وجود می آید. از طرفی باز هم برای طراح طرح هایش باز نیست. مورد دیگر شرایط فرهنگی و محیطی در کشور است، طراحان باید در چارچوب های مشخصی کار کنند که در این صورت باید خیلی قوی عمل کنند تا بتوانند آثار خاصی را ارائه دهند. بحث دیگر این است که شرکت های بزرگ پوشاک باید از طراحان استفاده کنند. اگر حق مالکیت معنوی و مالکیت اثر برای طراحان در نظر گرفته شود، با آرامش به کار خود ادامه می دهند. مسئولیت مد و لباس بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت نساجی بر عهده وزارت بهداشت است. اگر پل ارتباطی بین این دو نهاد ایجاد شود، قطعاً کیفیت کار را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث توسعه صنعت مد و پوشاک در کشور می شود.

  مهم / خبر اختصاصی یارانه 1401/01/03 + جزئیات - اندیشه معاصر

بیشتر بخوانید:


ایجاد تعامل بین صنعت نساجی و طراحان لباس

مدیر مجموعه «نساج یار» درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید پوشاک ایرانی اسلامی گفت: باید بستر ایجاد شود و حمایت از تولید پوشاک ایرانی اسلامی صورت گیرد. در دوره های مختلف زندیه، قاجار، حتی در دوره ساسانی و هخامنشی پوشش های متفاوتی داشته ایم. باید یک تجمیع انجام شود تا در تولیداتی که داریم شاهد نوسازی باشیم. برای جذب مخاطب و جذب الگوهای ایرانی-اسلامی باید در طراحی جذابیت زیادی وجود داشته باشد. به این ترتیب هم از نظر فرهنگی و هم از نظر مالی، تهیه کننده و طراح تامین می شود که بهتر می توانند روی طراحی خود کار کنند.

تحریم تاثیری بر صادرات ندارد

هاشمیان با توجه به اینکه برخی از مصرف کنندگان از گرانی لباس ایرانی گلایه دارند، خاطرنشان کرد: گرانی لباس مشکلی است که بارها در مصاحبه های تلویزیونی به آن اشاره کرده ام و پاسخی دریافت نکرده ام. به نظر من یک کمیته کارشناسی باید بررسی کند که چرا با وجود اینکه هزینه های جانبی ما در مقایسه با دنیا کمتر است، اما قیمت کالاهای ما بالاست. طبق نظرسنجی سال گذشته، هزینه های ما حتی کمتر از چین است. باید بررسی و بررسی شود که چرا ما نمی توانیم محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنیم. برخی می گویند به دلیل تحریم نمی توانیم صادرات داشته باشیم. اگر کیفیت و قیمت مناسب باشد، نباید نگران جریمه باشیم. تحریم نمی تواند تاثیر زیادی در بحث صادرات داشته باشد زیرا ما مشکل واردات نداریم.

انتهای پیام/110/

دیدگاهتان را بنویسید