اخلاق علم چگونگی زیستن است

1076776 فقط خبر

به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نوزدهمین نشست علمی-تخصصی مؤسسه با موضوع شهادت امام صادق (ع) با عنوان «منشأ اعتقادی اخلاق در داستان ها با تأکید بر آموزه های امام صادق علیه السلام» استاد دانشگاه تهران با حضور حدود 250 نفر از اساتید و فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی و با همت بلوک الکترونیک به صورت مجازی برگزار شد.

استاد دانشگاه تهران در ابتدا پس از تسلیت شهادت امام صادق (علیه السلام)، عصر حاضر را بحران اخلاقی هم در بین مسلمانان و هم در جهان اسلام دانست و بحث اخلاق و اصول و ویژگی های آن را بر نیازهای بشری ضروری دانست. جامعه گفت: از ما مسلمانان که مقتدای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را داریم، انتظار می رود بیشتر به مسائل اخلاقی پایبند باشیم.

وی در مقدمه بحث، تعریف ایمان را یادآور شد: از نظر راغب اصفهانی، ایمان شناخت قلبی است که برای انسان احساس امنیت و آرامش می آورد و طبق آیات قرآن مفعول او می تواند مقدس یا نامقدس باشد.» قرآن گاه معنای ایمان به اسلام آشکار است، اما قرآن ما مؤمنان را به ایمان واقعی دعوت می کند و در برخی از آیات آمده است که ایمان ایمانی است که در قلب باشد. که مشهورترین آیه آن آیه 14 است بنابراین ایمان ایمانی است که منشأ آن منشأ قلب است و در قلمرو نقل، اقرار قلبی با اقرارهای لفظی و عمل به مبانی دینی تکمیل می شود. ایمان به شکل کامل ظاهر می شود.

معارف با یادآوری تعریف اخلاق، افزود: اخلاق بر اساس همین خواسته ها، مجموع خلقت و خلقت است و هر دو به معنای جسم هستند، اما خلقت به بدن و صورت جسمانی انسان اطلاق می شود. روشن.

تعلیم و تربیت در بخشی دیگر از مباحث مقدماتی، در خصوص بحث ملاک تفکیک فضایل اخلاقی از رذایل اخلاقی، که در علم «فلسفه اخلاق» مطرح شده و متذکر می شود که برای این معیار چهار معیار آورده شده است: وابستگی اخلاقی به تشخیص های فردی. ، 2. وابستگی اخلاقی به قانون و قراردادهای اجتماعی، 3. وابستگی اخلاق به فطرت و عقل جمعی انسان ها، 4. وابستگی اخلاق به جعل و شریعت الهی، پس از بیان آنها افزود: در مورد اول و دوم معیارهای اخلاقی به حالت نسبی و ناپایدار می رسد، اما در حالت سوم و چهارم معیارهای اخلاقی ثابت و مطلق خواهند بود.

  بهترین مکان برای نگهداری مواد مخدر - تفکر مدرن

نویسنده کتاب تاریخ عمومی احادیث ادامه داد: در تاریخ کلام اسلامی در قرون اولیه این مناظرات با کلیدواژه های خاصی انجام می شد، مثلاً اشاعره معتقد به حسن و قبح اخلاق هستند، یعنی. آنان تنها اراده خداوند را پشتوانه خیر و شر می دانستند، اما معتزلیان به حسن و قبح عقلی اخلاق معتقد بودند که بر اساس آن عقل انسان بدون توجه به اراده الهی می تواند خیر را از بد تشخیص دهد.

معارف در جمع بندی نظرات اشاعره و معتزله گفت: معرفی خیر و شر از پروردگار عالم اشکالی ندارد، اما منافاتی با تشخیص عقلی عقل فطری ندارد و این همان معنای فطری است. دین.» که عقل ما می تواند به همین چیزها برسد زیرا انسان آسیب پذیر است و عقل آسیب پذیر است.

نویسنده کتاب علوم قرآنی با اشاره به تقسیم آموزه های دینی به سه بخش اعتقادی (جنبه معرفتی)، احکام عملی (جنبه عبادی) و اخلاقی (جنبه رفتار) گفت: اخلاق، علم چگونگی است. وظایف خود را در رابطه با خود زندگی کنیم و دیگران و دیگران و حتی محیط را توضیح دهیم.

معارف بحث اصلی خود را با این سؤال آغاز کرد که چرا با وجود جایگاه مهم اخلاق در معارف دینی، کتاب اخلاق در احادیث مذاهب نداریم؟ و به جای سؤالات اخلاقی، در کتاب ایمان به چه فضایل و رذائلی اشاره شده است؟

نویسنده کتاب پژوهشی تاریخ احادیث شیعه افزود: مباحث اخلاقی در منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنه ترمذی و غیره. در کتاب ایمان آمده است و در اهل سنت شعبه الایمان داریم که به عنوان فرع از بیهقی نوشته شده است و در سوره های شیعه نیز اخلاق در کتاب های الکافی و بحارالانوار در کتاب الایمان و الکفر، پس در بحارالانوار جلد صد و دهم کتاب الایمان و الکفر از جلدهای 64 تا 70 حاوی سؤالات اخلاقی است، به طوری که در منابع احادیث شیعه، مضمون اخلاقی مفصلتر از منابع اهل سنت است.

  بروز زودرس این اتفاق در زنان باعث زوال عقل آنها می شود - تفکر مدرن

وی در پاسخ به سوال فوق ادامه داد: این انتخاب خردمندانه راویان دو فرقه بود که معتقد بودند فضایل اخلاقی با ایمان و رذایل اخلاقی با کفر عجین است. بنابراین معتقدند کتاب اخلاق کافی نیست، این پشتوانه اخلاق است و اگر جامعه ای از ایمان دور شود یا ایمانش متزلزل شود، جامعه دچار انحطاط اخلاقی می شود و بالعکس، گاهی اوقات اعمال غیراخلاقی باعث می شود از بین رفتن ایمان اول، بینش قرآنی بود که راویان کتاب خود را بر اساس آن تنظیم کردند.

وی افزود: درهم تنیدگی اخلاق و ایمان در روایات شیعه و سنی مصادیق فراوانی دارد، چنانکه امام صادق (علیه السلام) می فرمایند خداوند متعال ایمان را به هفت جزء خیر، حقیقت، امنیت، رضایت، وفا، علم و صبر تقسیم کرده است. صبر … (که بیشتر موارد صفات اخلاقی است) (الکافی، ج 2، ص 42) و اینکه در صحیح مسلم آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است. ایمان هفتاد فرع و بالاترین ایمان به لا اله الا لا اله الا دارد و پایین ترین مرتبه آن رفع موانع و حیا یکی از فروع ایمان است.

معارف در آخرین بحث بر اساس سیره امام صادق (علیه السلام) به گونه شناسی رابطه اخلاق و ایمان می پردازد و این رابطه را در شش عنوان «رابطه بین ایمان و اخلاق و رابطه سببی بین کفر و فسق» مطرح می کند. «تقویت پیوند ایمان و اعتقادات با صفات اخلاقی». «توصیف مؤمنان و مؤمنان به صفات اخلاقی»، «رابطه صفات اخلاقی و درجات عبادت»، «انتظار آراستگی امامان شیعه به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل»، «اجرا در زندگی» با ارائه مصادیق فراوان تبیین شد. داستان ها

  ساعات کار کارگران در سال 1401 + جدول - اندیشه معاصر

مؤلف کتاب معرفت الحدیث مثلاً برای عنوان اول و بحث رابطه سببی ایمان و اخلاق از حدیث سعدان از امام صادق علیه السلام مثال می زند که فرمود: به امام صادق گفتم. (علیه السلام): چه چیزی ایمان را در بنده تثبیت می کند؟ فرمود: تقوا و تقوا. گفتم کافر چه کار می کند؟ گفت طمع. (الکافی ج 2 ص 320)

وی همچنین با بیان نمونه های دیگری از جمله عنوان پنجم و موضوع انتظارات ائمه علیهم السلام از تابعین، حدیثی را از روایت عمار بن مروان بیان کرد که می فرماید: و من به صداقت و حسن معاشرت با کسی که بودی سفارش می کنم. با، و نیرویی جز از جانب خدا نیست. (الکافی ج 2 ص 669)

این حدیث دانشگاهی توصیه می کند که خطبه 160 نهج البلاغه در عنوان ششم سیره عملی پیشوایان معصوم علیهم السلام را با دقت مطالعه کنید و این امر باعث ایجاد انقلاب درونی در انسان غیر مسلمان شد. در این روایت آمده است که حضرت علی (علیه السلام) وقتی به دوراهی می رسد، همچنان با زیما همراهی می کند و وقتی علت این عمل اخلاقی را جویا می شود، می فرماید که من به دستور پیامبرمان تو را همراهی کردم، زیرا طبق فرموده آموزه های نبوی که ارتباط با شخص را تمام می کنند، برخی او را همراهی می کنند. ذمی گوید این اعمال کریمانه او را به پیروی از تو واداشت، گواهی می دهم که من دین تو هستم. مرد ذمی زمانی مسلمان می شود که امیرالمؤمنین را بشناسد. (الکافی ج 2 ص 670)

انتهای پیام/4040/

دیدگاهتان را بنویسید